Kerstvakantie met de Eeftings - Reisverslag uit Jipijapa, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Kerstvakantie met de Eeftings - Reisverslag uit Jipijapa, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie met de Eeftings

Blijf op de hoogte en volg Elvira

09 Januari 2017 | Ecuador, Jipijapa

Eergisteren heb ik afscheid genomen van papa, mama, Fiona e Peter die hier tijdens de kerstvakantie verbleven. De eerste dagen hebben we ons hier in het hostel waar ik werk vermaakt. Kon ik ook een keer relaxen bij het zwembad. Met kerst hebben we gebarbecued. Tjah voordeel van het klimaat hier al heb je dan niet echt een kerstgevoel.

Daarna begon de rondreis door Ecuador. Bij Santo Domingo hebben we een indianenstam van de Tsachila indianen bezocht. Hier kregen we uitleg over de cultuur en werden Fiona, Peter en mama gereinigd door Sjamaan. Leuke ervaring.

Vervolgens reden we door de bergen verder naar Quito. Voor mij al heel bekend, maar was weer leuk om er even te zijn. We zijn de Telefériqo (kabellift) ingegaan om uitzicht te hebben over de hele stad. Natuurlijk de oude stad met mooie kerken en gebouwen bekeken en naar Mitad del Mundo ( museum bij de evenaar) gegaan.

Toen was Baños aan de beurt. Een toeristisch plaatsje tussen de groene bergen. Het was 1 dag voor oud en nieuw en dus vrij moeilijk om een leuk hostel te vinden. Uiteindelijk één buiten het centrum bij de rivier gevonden, met een rare eigenaar. In Baños hebben we Casa del arbol bezocht. Een boom boven op de top van de berg met een schommel zodat je boven de afgrond kunt hangen. Daarna zijn we met een tour naar de watervallen gegaan. Ik had ze al eens bezocht op de fiets, wat iets leuker is omdat ze zelf kan bepalen waar en hoelang je stopt.

Met oud en nieuw is het hier traditie om verkleed (jongens gaan vaak als vrouw) de weg af te zetten en kleingeld te vragen. Heel Baños was dus ook vol met verklede kinderen en mannen. Om 12 uur worden zelfgemaakte poppen in de brand gestoken. Wij hebben het gevierd in het hostel. Nieuwjaarsdag gingen Peter, Fiona, Jorge en ik van watervallen abseilen. Heel cool om te doen.

Vanaf Baños gingen we door naar Macas. Jorge moest weer terug naar Jipijapa. Wij gingen de volgende dag naar de jungle. Hier werden we begeleid door een Shuar indiaan die ons alles over de jungle vertelde. Voordat we met de tocht begonnen, gingen we tabak snuiven om ons open te stellen voor de natuur. Ze zeggen dat je dan helderder in het hoofd bent en beter kan zien. Daarna werden we beschilderd met Achiote en konden we gaan beginnen. Veel uitleg over medicinale planten gehad en mooie natuur gezien.

In de middag kregen we nog een modderbad en gingen we met een kano de rivier op. Met zeep gemaakt van een bepaalde boom konden we ons wassen. Al had mama helemaal geen zin om in de jungle te blijven slapen, heeft ze het primitieve leven toch overwonnen. We sliepen met z’n alleen in een typische Shuar huis gemaakt van bamboo en palmbladeren. Er was geen elektriciteit en de wc was maar zozo. ’s avonds bij het kampvuur gezeten, naar gitaar- en fluitmuziek van de gids geluisterd en met een volle buik naar bed gegaan.

De rit van Macas naar Cuenca was supermooi. Weer door de groene bergen met prachtig uitzicht. Cuenca is ook een mooie oude stad met Spaanse stijl. We hebben hier alleen even de stad bekeken en zijn toen doorgegaan naar Guayaquil. De bus ging door Park Cajas. We hadden helaas geen tijd om hier een wandeling te gaan doen, maar konden een beetje vanuit de bus zien. Het regende, dus het uitzicht was niet op en top.

Guayaquil was alweer het eindstation. We hadden hier nog 1 dag om de stad te bekijken. De boulevard, het park met leguanen en vuurtoren op de berg zijn hier het leukst. Daarna konden we nog lekker zwemmen bij het hostel. In de ochtend regende het een beetje, maar verder hebben we altijd mooi weer gehad.

Het was super om weer een deel van de familie hier te hebben gehad. De tijd vloog voorbij en het afscheid nemen was weer moeilijk. :(

• 09 Januari 2017 - 16:59

Albert En Jantje:

Hoi Elvira
    Bedankt voor je verslag.Jullie hebben heel wat moois van het land laten zien aan je familie.
    Fijn dat het goed met je gaat,vanavond hoor ik wel van je moeder hoe zij het beleeft heeft.
    groeten albert en Jantje

• 09 Januari 2017 - 21:11

Jan, Bea, Niek, Mark En Brenda, Jorn En Jody:

Hallo Elvira,
    Wat een mooi verhaal. Wat heb jij pap en mam en Fiona en Peter een heerlijke tijd bezorgd.
    Ze hebben vast genoten, zoveel allemaal wat jullie gedaan en gezien hebben.
    En jij vond het natuurlijk fantastisch om dit allemaal te laten zien. Denk dat ze nu heel goed een beeld hebben gekregen hoe het leven daar is en wat jij daar zoal doet.
    Voor jou fijn dat zij nu zijn geweest en weet zeker dat jullie met elkaar veel plezier hebben gehad.
    Ja, dan zijn die twee weken ook zo weer voorbij en gaat alles gewoon weer verder.
    Groetjes van ons allemaal en het ga je goed,
    liefs Jan, Bea, Niek, Mark en Brenda, Jorn en Jody

• 10 Januari 2017 - 01:09

Willie Hebels:

Lieve Elvira,wat fijn dat je familie geweest en ja het afscheid zal steeds zwaar zijn he lieve meid. Fijn dat je zoveel van het gebied hebt kunnen laten zien en ja wat zullen jullie genoten hebben van elkaar. Nog de allerbeste wensen voor 2017 . het is altijd fijn om je verslag te lezen,ik geniet daar enorm van.
    Dikke knuffel en het ga je goed lieve meid. Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag!
    Lieve groetjes van Lammert en Willie

• 10 Januari 2017 - 14:32

Oom Jacob, Tante Geertje :

Hallo Elvira wij zijn blij dat je hebt genoten van de aanwezigheid van je familie. Wij weten zeker dat jullie hebben genoten al die tijd. Wat hebben ze wat te vertellen nu ze terug zijn, grote verhalen en met een glimlach. Het gaat snel voorbij, maar hier kun jij weer een tijdje mee vooruit. Geniet er maar van. Nog veel plezier en blijf genieten. Groetjes van ons.

• 10 Februari 2017 - 19:36

Astrid Spronk:

ik was erg laat met het lezen van je reisverslag,maar heb het nu gedaan.,.
    wat hebben jij en je familie geweldige dingen gedaan en meegemaakt!!fijn voor jou dat je familie is geweest. je hebt nu goede herinneringen. veel liefs astrid