Rondje Ecuador - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Rondje Ecuador - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Rondje Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Elvira

23 November 2015 | Ecuador, Puyo

Twee weken lang heb ik met Elroy en Marieke gereisd door Ecuador. Het meeste kende ik al, maar het was leuk om weer te reizen. Na Baños zijn we naar Riobamba gegaan om de vulkaan Chimborazo te beklimmen. We zijn tot een hoogte van 5100 meter gekomen en stonden in de sneeuw. Wat doe ik mezelf toch aan om in de kou rond te lopen. Daarvoor kwam ik toch niet naar Ecuador :P
De terugweg begon het te hagelen en pas na lange tijd wachten beneden aan de berg stopte er eindelijk een bus. Brrr, toen had ik echt koude handen.

De volgende dag gingen we door naar Cuenca om deze mooie stad te bekijken. Daar vlakbij is een supermooi park genaamd Cajas, met vele bergen, meren en rivieren. De eerste dag liepen we een berg op van 4200 meter en hadden we een prachtig uitzicht. Na een koude nacht begon in de ochtend de zon er weer door te komen en maakten we een iets makkelijkere wandeling. In de middag gingen we door naar de kust om we warmte weer op te zoeken. Pff toen was het verschil wel erg enorm. We bleven in een druk, chaotisch aan de weg gelegen dorpje om de volgende dag gelijk door te gaan naar een Mangrovepark dat er dichtbij lag.

Daar maakten we een tour in een kano om de mangrovebomen aan de rivier te bekijken. Er waren vele vogels, een leguaan en een krokodil (die wij helaas niet zagen). Vervolgens liepen we door een droog bos en kwamen we nog een cuchuchu (soort aapje met lange snuit), luiaard en apen tegen. Achterin de laadbak van een auto konden we weer uitwaaien.

We gingen verder naar de kust om de volgende dag aan het strand te kunnen liggen, maar helaas was het nu niet de zonnige periode. We hebben dus alleen maar langs het strand gelopen en uitgerust met een boek bij het hostel. Ook wel even lekker.

In Puerto Lopez zijn we de zee wel ingedoken. Elroy en Marieke hebben nog een tour gedaan naar Isla de la Plata om de Jan van Gents (vogels met blauwe voeten), schildpadden en vissen te zien. We wilden eigenlijk langer aan de kust blijven, maar aangezien de zon toch niet zou komen, zijn we weer landinwaarts gegaan. Bij Santo Domingo in de buurt hebben we een stukje beschermde jungle bezocht. Toch net weer even anders dan bij ons. Hier hebben we nog een paar kleine gifkikkers gezien, waaronder één waarvan het gif vijf personen kan doden.

Later zijn we gelijk door gegaan naar Mindo, een toeristische plek in het nevelwoud. Hier hebben we de volgende dag een stuk gewandeld om een vlindertuin en een waterval te bezoeken. Aangezien er een soort springplank bij de waterval stond, leek het mij logisch dat je vanaf daar (12 meter hoog) wel het water in kon springen. Ook de beheerder zei dat het wel kon en dus na wat wikken en wegen trok ik de kleren uit om de sprong te wagen. Elroy moest me natuurlijk voor zijn. Het water was alleen niet zo heel diep en dus haalde hij zijn teen open. Ik liet me niet bang maken en sprong even later ook. Wauw, echt een gaaf gevoel. Alleen het water was héél koud. Marieke liet zich ook niet weerhouden, maar kwam ook niet al te prettig neer. Daarna kregen we te horen dat de waterstand misschien nu ook wel iets te laag was, omdat het zomer is. Hmmmm handig…
Op de weg terug hebben we, vooral dankzij Elroy die oplettend was, heel veel mooie vogels gezien; waaronder drie tucans, een grote groene vogel met lange snavel en een rode rotshaan. Al eerder hadden we vele kolibries gezien.

De volgende dag gingen we terug naar Quito om het rondje compleet te maken. We hebben nog een dagje genoten in de warmwaterbronnen bij Papallacta. Ramon kwam ons later in Quito opzoeken. We hadden gedurende twee weken nog contact en ik miste hem ( en hij mij) enorm. We willen het nog een keer proberen en daarom ben ik weer met hem mee naar huis gegaan. We moesten in Quito afscheid nemen van Elroy en Marieke en dat viel best zwaar. Ik was bijna een maand dag en nacht bij hen, dus de band was ook sterker geworden. We hebben echt een geweldige tijd samen gehad :D
Nu dus weer wachten op een volgend familie- of vriendenbezoek :P

• 23 November 2015 - 18:56

Elroy:

Een supermooie ervaring om bij jou in Ecuador te zijn. Zowel in in het dorp bij Ramon en zijn familie als het reizen door het land! De band is zeker sterker geworden en ook wij vonden het moeilijk weer naar Nederland te gaan, we missen je al!

Tot snel daar, of hier als je op bezoek komt :)

• 23 November 2015 - 19:30

Erika:

Mindo, Puerto Lopez, zijn wij daar ook niet met z'n allen geweest?
    Jouw verhalen nemen mij terug naar een prachtige tijd!
    Geweldig om te lezen dat je zo hebt genoten!
    Veel geluk met je mannetje!!!

Xxx Erika

• 23 November 2015 - 20:20

Pietje Pool:

Geweldig voor jou/jullie lieverd deze trip.
    In the pocket.

Hoop dat het verder ook allemaal goed gaat......

Dikke pakkerds. XXX
    Pietje.

• 23 November 2015 - 22:18

Willie Hebels:

Lieve Elvira,wat weer heerlijk om iets van je te horen en wat heb je genoten he. Ja dat je elkaar mist is een heel goed teken voor beide toch? Kom je ook weer een keer naar ons koude kikkerlandje? Het begint hier nu echt koud te worden hoor. Gisteren natte sneeuw toen we terug kwamen van een verjaardags visite maar gelukkig ging alles goed.
    Met jullie gaat het ook wel goed he zo te lezen.
    Een hele dikke knuffel lieve meid en ook voor Ramon natuurlijk. Tot Horens maar weer.