Fiesta - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Fiesta - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Fiesta

Blijf op de hoogte en volg Elvira

16 December 2014 | Ecuador, Puyo

Net maar weer eens even een lesje gevolgd in de sportschool en gelijk weer gevraagd of ik, zoals ze eerder hadden gezegd, les kan geven. Ik begin eerst komende vrijdag en daarna zien we weer verder :) Ben benieuwd.

Ik heb de afgelopen tijd meer onbetaald werk verricht voor het grote kichwa feest dat om de twee jaar gehouden wordt. 9 dec begon het en voor die tijd hadden we al een heleboel chicha gemaakt. De dag zelf begonnen we met brandhout verzamelen en ik moest later met een aantal andere vrouwen chicha serveren aan de mensen die meehielpen. Het feest wordt gehouden als een soort competitie tussen twee gezinnen en onderling bezoeken ze elkaar. Bij de andere familie moesten wij dus chicha drinken. En voor het feest is het echt sterke chicha! De tweede dag gingen we yuca verzamelen en deels verbranden, zodat er een speciaal soort chicha van gemaakt kon worden. Ramon en ik konden er niet vroeg uitkomen en dus kwamen we pas toen ze alweer terug waren. Weer chicha serveren en drinken.... De verbrande yuca en yuca die gekookt en bewaard werd voor een aanral dagen konden we later gaan kauwen. Er zat nu schimmel op voor een speciale smaak. Niet eens verkeerd moet ik zeggen.
Ze hebben mij alweer als hulp ingezet en ik kon er niet echt tussenuit. Dat betekent dat ik elke keer chicha moest serveren en nu de komende 12 dagen chicha en kommen moet maken. Er zijn altijd 4 stelletjes die helpen en wij waren weer de pineut. Het is wel leuk hoor, maar ook veel werk en vermoeiend om de hele dag bij de feestdagen aanwezig te zijn. De mannen zijn nu op jacht in de jungle en blijven daar tot 26 dec. Ramon gaat gelukkig vlak bij huis op jacht, net als 2 jaar geleden. Als ze terug komen hebben we weer een paar dagen feest.

Ik en een paar anderen hebben ook nog twee dagen een broer geholpen met pinda's uit de grond halen. We kregen een volle zak mee en hebben die gekookt en opgegeten. Ramon is nu een paar dagen aan het werk voor een broer om hout te vervoeren vanuit de jungle naar huis. Ik en de andere vrouwen zijn gisteren al begonnen met chicha maken en kommen van klei. En ik voel mijn rug nu al :(

Jullie zijn vast al helemaal in de kerstsfeer. Ondanks een paar bomen en versieringen hier in Puyo en een paar versieringen in huis :) heb ik dat gevoel niet. Maja logisch. Ik wens iedereen hele mooie kerstdagen!


Voor foto's
afscheidsfeest http://www.picturetrail.com/elviraeefting6
andere foto's
1e week, feest etc. http://www.picturetrail.com/elviraeefting7


  • 16 December 2014 - 20:36

    Vincent:

    Ik dacht dat de slavernij niet meer van deze tijd was! En onbetaald dronken worden is weer de tijd voorruit!? In ieder geval wel om je rug en lichaam denken Kabouter!! Trouwens plastic herbruikbare kommen zo jullie veel extra vrije tijd opleveren!! De Techniek maakt het mogelijk om tegenwoordig plastic uit Suiker te maken! Informeer eens of rietsuiker of suikerbieten daar goed willen gedijen want dan sla je meerdere vliegen in 1 klap ofwel innoveren daaro :) Hey zus groetjes en dikke x
    Vincent

  • 16 December 2014 - 20:44

    Pietje Pool:

    Hoi lieverd !
    Je bent er maar druk mee meid. Wel fijn voor je hoor dat jij zo gek met iedereen bent en andersom ook .
    Leuk voor je . Lesgeven . Je zult het wel missen hè denk ik zo maar.
    Hier in Emmen al heel veel Kerstsfeer en stemming. Maar goed , je hebt daar ook 'n beetje Kerst lees ik .
    Jouw Kerstgevoel zal je dus uit herinneringen moeten halen .
    Hele dikke pakkerds en succes en plezier met alles. XXX .
    Groetjes , Pietje . ( en Arnold ) ;-)

  • 16 December 2014 - 23:45

    Arie:

    Hartstikke goed Elvira, lekker weer sporten ondanks het harde werken daar.Goeie feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar.

    groet Arie

  • 16 December 2014 - 23:53

    Willie Hebels:

    Lieve Elvira en Ramon,fijn dat jullie zo kunnen genieten! Fijn ook dat je weer les mag geven,even wat anders he .
    Ook voor jullie hele fijne kerstdagen en alvast alle goeds voor het komende jaar! Bedankt dat we zo mee mogen leven met het wel en wee.
    Knuffel en lieve groetjes van Willie Hebels en ook namens Lammert alle goeds toe gewenst! xxxxx

  • 18 December 2014 - 15:15

    Albert En Jantje:

    hoi elvira
    ik lees veel feesten en drank lusten ze daar ook wel
    fijne feestdagen en een goed en gezond 2015
    groetjes albert en jantje

  • 19 December 2014 - 16:49

    Jacob En Geertje:

    Hallo Elvira en Ramon.
    Hier gaat het redelijk, het gaat de goede kant op. Wij zijn blij dat jullie het naar de zin hebben.
    Wij wensen jullie daar samen een prettige kerst en een goed en gezond 2015 toe.
    groetjes van ons.

  • 22 December 2014 - 13:49

    Jan, Bea, Niek, Mark En Brenda En Jorn:

    Hoi Elvira, Ramon en fam.,

    Zo te lezen heb jij het daar druk, veel chicha maken voor de feesten, ze hebben daar wel vaak en langdurige feesten zo te lezen. Wel leuk natuurlijk maar zoals je bericht ook vermoeiend.
    Leuk dat jij in de sportschool les mag geven, is misschien voor jou ook een goede ontspanning.
    Hé meid, doe het kalm aan, geniet wel van alles hoor?
    Wij zullen jullie hier missen 1e Kerstdag als we samen komen, ook wij zijn druk met de voorbereiding.
    Kerst vieren gaat daar anders dan hier begrijp ik, maar maak er wat moois van.
    Wij wensen jullie fijne dagen en voor het nieuwe jaar veel geluk, gezelligheid en gezondheid,
    hartelijke groeten van
    Jan, Bea, Niek, Mark en Brenda, Jorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 98508

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: