Werken en feesten - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Werken en feesten - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Werken en feesten

Blijf op de hoogte en volg Elvira

06 December 2012 | Ecuador, Puyo

De afgelopen weken hebben we weer veel werk verricht. Zo konden we weer twee dagen bezig met de palmvezels. Ahh niet echt mijn favoriete klusje, maar als ik even bezig ben is het ook wel prima. De vezels worden verkocht aan een man die er bezems van maakt. Af en toe verkopen ze ook bananen en zo verdienen ze geld. Ik kon daarvoor een dag meehelpen met het sjouwen ervan. Ik moest een paar keer op en neer gelopen met een grote tros bananen.
Samen met Nelva kon ik later ook nog eens stukken bamboe naar huis dragen. De bamboe werd bij elkaar gebonden en dat kon ik met een band om mijn hoofd dragen. Het werd daarna gebruikt als brandhout voor het bakken van grote kleipotten. Hierin wordt chicha bewaard. Het is echt heel veel werk om de potten te maken en af en toe breken ze tijdens het bakken.

Daarnaast gingen we bij het huis van Ramon onkruid kappen, de grond losmaken met een pikhouweel, rijen maken en later mais en papachina (soort aardappel) planten.
De vorige keer dat ik in Puyo was had ik allemaal cadeautjes voor de kinderen gekocht en heb deze uitgedeeld. Ze waren echt dolblij. Heel leuk om te zien. Voor hun betekend het namelijk heel veel als ze zoiets krijgen. Ik voelde me net sinterklaas, haha.

Net als twee jaar geleden ben ik naar de waterval Chinimp Tuna geweest. Er kwam een man van toerisme langs om foto’s van het project te maken en dus liepen we samen met hem naar de waterval. Voordat we erheen gingen, moesten we eerst tabak snuiven. Dit is een ritueel voor het bezoek aan een waterval. Aii ik wist nog hoe het was, dus ik nam maar niet zoveel. Het brandt in de neus en je ogen gaan ervan tranen. Daarna konden we dik anderhalf uur lopen door de mooie natuur. Aangekomen bij de waterval, sprongen vanaf boven zo het meertje in. Echt een heel mooi.

Vorige week donderdag begon een kichwa feest. Ook dit had ik twee jaar geleden meegemaakt. Het wordt om de twee jaar gevierd bij twee families. Het is heel veel werk en daarom wisselt het per keer. Het werd nu bij georganiseerd door de oudste zoon (Mario) van Nelva en Manuel en zijn dochter (Katy). De eerste dag werd er brandhout gekapt en naar het huis gebracht. De familie nodigt mensen uit om te helpen en zo ons dus ook. Poeh zwaar hoor met een mand vol hout helemaal vanaf Ramons huis naar Chico copataza lopen. Ik had daarna wel even last van mijn hoofd. Daarna kregen we sterke chicha en eten. Daarnaast heeft de familie vier vrouwelijke en vier mannelijke hulpen nodig die gedurende de hele feestperiode helpen. Tjah en zo werd ik dus gevraagd om te helpen met chicha serveren tijdens het feest en chicha en kommen van klei te maken. Ik stemde ermee in, omdat ik dacht het alleen om de vier dagen ging. Ik hielp twee jaar geleden ook mee en dacht dat het ongeveer hetzelfde was. Aiii het is alleen veel meer werk. Ik kon eerst inderdaad meehelpen met chicha serveren. Eerst kwamen de mensen bij ons en daarna gingen wij naar het andere huis om chicha te drinken. Dit wordt een paar keer herhaald. Heel vermoeiend dus na een tijdje.
De tweede dag konden we helpen met yuca halen. Een deel ervan werd verbrand en drie dagen lang bewaard zodat er schimmel op kwam. Dit konden we maandag gaan kauwen. Hmm het viel me nog mee. De vierde dag gingen we in de ochtend naar de mis in de kerk. De mannelijke hulpen gaan namelijk 13 dagen op jacht in de jungle en hun tocht werd gezegend. In die tijd moeten de vrouwen chicha en kommen van klei maken. Daarna liepen we terug en kregen alle hulpen, ik dus ook, een veeg achiote op het gezicht en werden we bestreken met prikkeltakken. Het is een beetje zoals brandnetel, maar dan erger. Daarna werd er mais en pinda’s gestrooid die iedereen ging zoeken van de grond. Dit allemaal voor een voorspoedige jacht.
Gisteren kon ik nog meer schimmel yuca kauwen en kommen van klei maken. Ik ben benieuwd hoe de rest van de komende dagen gaat verlopen. Als de mannen terug komen van de jacht is er weer feest, dus ik krijg het nog druk.


Voor foto's klik op onderstaand links

http://www.picturetrail.com/sfx/album/listing/user/elviraecuador2012

http://www.picturetrail.com/elviraeefting4

  • 06 December 2012 - 19:54

    Willie Hebels:

    Lieve Elvira,wat kun je een leuk verslag schrijven,ik leef met je mee hoor,sjonge wat heb je het druk,bepaald geen vakantie he maar dat wist je ook wel.Nog een hele fijne tijd daar ook al gaat die erg hard he? Lieve groetjes van Willie

  • 06 December 2012 - 23:37

    ELroy:

    Hmm, wat is het bijbehorende uurloon?
    Maar wel heel stoer dat je als een van hen gezien wordt en niet wordt ontzien!

  • 16 December 2012 - 12:30

    Rika:

    Beste Elvira, dank je voor je fijne reisverhalen ik lees ze met veel plezier. Ik wil je graag fijne feestdagen wensen en een goed en gelukkig 2013.

  • 19 December 2012 - 19:17

    Vincent:

    Hey Zus,
    In Nederland vraagt men wel eens Leef je om te werken of werk je om te leven?
    In Ecudor hebben ze het schijbaar andere levensmotto's :
    Ik leef om te drinken en ik drink om te leven
    of is het:
    ik drink om te kunnen werken en werk om te kunnen drinken
    Afijn weer een leuk verhaal en vrolijke belevenissen!! geniet ervan en alvast een alcoholistische euuuh ik bedoel prettige Kerstdagen en een Alcoholvrij euuuh ik bedoel GEZOND 2013!!!
    Dikke kus,
    vinnie

  • 23 December 2012 - 13:26

    Albert En Trijntje:

    Leuk de verhalen van je te lezen. En zo op de hoogte te blijven wat je allemaal beleefd
    We wensen jullie daar ook fijne feestdagen (als die daar zijn) en een heel gelukkig en gezond 2013.
    Groetjes Albert en Trijntje

  • 23 December 2012 - 13:27

    Raymond En Agnes:

    Lieve kleine nicht

    Fijn jou verhalen te lezen, en hoe het met je gaat. Zo blijven we in het verre Nederland goed op de hoogte van jou. Wensen jou fijne dagen, en een heel gelukkig en gezond 2013

    Dikke kus

  • 23 December 2012 - 23:25

    Gezinus En Greet:



    Wij wensen jou fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2013.
    Met de kerst [ eerste ] komen de familie van Boven bij ons een borrel drinken.

    Groetjes Gezinus en Greet.

  • 24 December 2012 - 19:10

    Janny En Klaas:

    Lieve Elvira,
    Wat vliegt de tijd alweer hè, is het al zo weer nieuwjaar, nog even en je bent weer in Nederland. Zoals ik uit jouw verhalen lees heb je het erg druk en verzet je veel zwaar werk, wat een rituelen ook allemaal daar. Leuk om te lezen maar soms bijna niet voor te stellen hoe het daar allemaal gaat. Wat een verschil met het luxe leven in Nederland; iedereen is hier weer klaar voor de Kerst! Gaan jullie ook Kerst vieren? Hoe gaat het met hondje Fiona? Wij gaan morgen tegen elf uur met de familie naar Gezinus en Greet, we gaan eerst glühwein drinken bij de Schaapskooi in Gasselte. Jammer dat jij er niet bij kan zijn maar we zullen zeker even aan jou denken. We wensen jou hele fijne feestdagen toe en alvast een heel gelukkig en gezond 2013!
    Veel liefs van Klaas en Janny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 98517

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: