Chicha de chonta - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Chicha de chonta - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Chicha de chonta

Blijf op de hoogte en volg Elvira

01 April 2013 | Ecuador, Puyo

Lente! Of toch niet, het is zeker nog koud bij jullie. Hier is het weer wel wat aan het veranderen, minder regen, dus dat is wel fijn. Toch waren er nog af en toe dikke regen en onweersbuien en waaide de wind door het hele huis, omdat we boven alleen maar een deken voor de deur en raam hadden hangen. Gelukkig heeft Ramon nu een deur en een luik gemaakt, zodat we het nu goed dicht kunnen doen.

Het is nu de periode van de vruchten chonta, zapotes en waba’s (iets ander soort dan de waba’s in december). Het plukken ervan laat ik aan anderen over, want ik klim niet graag in die hoge bomen. Een andere techniek is om ze uit de boom te trekken met een lange stok waar een haak aan zit. Mijn taak is het verzamelen van de vruchten, een deel opeten, de rest meenemen naar huis en van de chonta chicha maken. Pff en dat is veel werk. De chonta wordt gekookt en moet daarna gepeld worden. Eergisteren heb ik een hele grote pan vol in mijn eentje gepeld. Daarna worden ze, net als yuca, geplet en een klein deel wordt eventueel ook gekauwd. De massa wordt met water gemixt zodat het gedronken kan worden.
Zapotes zijn grote ronde vruchten die lekker zoet zijn. Ramon, ik en een paar kids gingen weer een dag naar Sucre om bij een man zapotes te plukken. We wilden het met een paard naar huis laten dragen, omdat we een paar grote zakken vol hadden, maar het paard viel, nadat het schrok van een hond. De lading maakten we los en werd later meegenomen in de bus naar huis. Kon ik mooi te paard naar huis rijden.
De volgende dag gingen Ramon en ik naar Puyo en verkocht ik een zak zapotes op de markt. Elke zaterdag en zondag is er markt en worden producten uit de jungle naar Puyo gebracht om daar aan de marktlieden te verkopen. Zo ging ik dus ook maar eens een keer wat verkopen. Ik hoorde later dat ze zeiden: Huh een gringa (buitenlander) die zapotes verkoopt? Que raro. Haha, maar we hadden ze mooi wel verkocht voor 10 dollar.

In de maanden dat ik hier ben heb ik Cucho op zien groeien. Echt zo leuk om dat van dichtbij mee te maken. Sinds twee weken kan hij lopen, hij is nu net 1 jaar. Luiers gebruiken ze hier niet altijd en dus plast hij gewoon door zijn broek heen op de grond. En als hij poept moet snel de broek uit en wordt hij gewassen. En aangezien ik soms ook op hem pas… Maar het is een schatje.
Iraia is 3 jaar en is een pittige tante. Ze kletst mooi anderen na en heeft haar eigen willetje. Soms is het een lastig ding, maar verder echt een geweldig leuk meisje. Ze kan mijn naam niet echt goed uitspreken en dus heet ik ‘Embilla’. Zo word ik nu dus ook af en toe door Nelva genoemd :P

Cucho’s verjaardag hebben we natuurlijk gevierd en ook die van Nelva. Dit was geloof ik de eerste keer voor haar, want het is hier niet normaal om verjaardagen te vieren. Ze hebben geen geld om eten en taart te kopen. We hebben als verrassing alles gekocht om het zo toch te vieren.

Afgelopen week heb ik voor het eerst ayahuasca gedronken. Dit is een drankje dat van een plant wordt gemaakt en een hallucinerend effect heeft. Het wordt al lange tijd in hun cultuur gebruikt als geneesmiddel, het reinigen van het lichaam en om in de toekomst te kijken. In de avond dronk ik het voordat ik naar bed ging. Ik kreeg later het gevoel dat ik dronken was en kon ook niet meer recht lopen. Toen ik het licht aan deed draaide het om mee heen. Even later moest ik overgeven. Dit zijn normale effecten ervan. Helaas heb ik geen hallucinaties gehad, dat deed ik het nou juist voor.

Naast alle leuke dingen, gebeurde er ook iets triests. Mijn hondje Fiona is namelijk overleden. Ze ging met Genoveva en een paar anderen naar een bananenveld waar ze gingen werken. Vlakbij woont een man waar de honden al eens eerder planten op hadden gegeten. Fiona zat nu achter een kip aan en hij werd dus boos. Na een lange tijd kwam Fiona pas weer bij de rest terug, zag ze er ziek uit, moest overgeven en stonk naar vergif. Even daarna ging ze dood. Heel waarschijnlijk heeft hij haar dus vergiftigd. Ramon vertelde het me de volgende dag en ik kon het eerst niet geloven. Toen het tot me door drong moest ik huilen. Ze was dan wel niet altijd bij ons, omdat ze overal heen ging waar maar eten en mensen waren, maar ze kwam altijd rennend en kwispelend naar mij toe. Ik aaide en knuffelde haar altijd en dat vond ze fijn.


Voor foto’s zie onderstaande links

http://www.picturetrail.com/elviraeefting5
http://www.picturetrail.com/elviraeefting4
http://www.picturetrail.com/elviraecuador2012

  • 01 April 2013 - 19:15

    Petra:

    Hoi elvira leuk om weer wat van je te horen wat vliegt de tijd he en mooie foto s heb je alleen heel sneu van je hondje Fiona ze is dus nietigen lang bij je geweest zo jong nog kom je nog wel naar huis of blijf je daar kan me voorstellen dat je eigenlijk niet weg wilt want zo te horen heb je je plekje gevonden nou veel plezier daar nog en Fiona blijft in je gedachten hoor groetjes petra

  • 01 April 2013 - 22:22

    Ria Sanders:

    Hoi Elvira!!Leuk om weer wat van je belevenissen te lezen en ja daar horen ook minder leuke dingen bij zoals dat van je hondje!!Hier is het nog steeds verrekte koud bah,niet leuk meer,we zijn hier nu echt wel aan de zon toe!!Neem je Ramon mee als je terug komt naar Valthe,zal nog niet zo eenvoudig zijn denk ik!!groetjes Ria

  • 03 April 2013 - 07:30

    Vincent:

    Hey zus,
    harde werker!! kan nu nog :). in Nederland zijn we dat niet gewend he!!
    is de PVDD daar al in oprichting? Heeft Ramon nog niet 'terug geslagen'? die dierenbeul vergiftigen of zijn plantage platbranden dacht ik zo! iig heb je er geen hond mee terug :(.

    groetjes en tot gauw!!

    xx
    vinvent

  • 03 April 2013 - 15:22

    Monique:

    Regen en harde wind en maar keihard werken! Nou je hebt vast wel mee gekregen dat het hier nog steeds bere koud is bah! dus als je weer komt graag een koffer vol mooi weer mee nemen
    Ik merk wel dat je leven daar niet saai is je beleeft wel genoeg! Wel heel erg van je hondje wat een hufters zeg!!!! Heel veel succes nog de komende weken en tot ziens!!!
    groetjes:Monique en Anne

  • 05 April 2013 - 12:36

    Willie Hebels:

    Wat heb je weer en leuk verslag geschreven lieve meid, ik geniet er elke keer weer van maar wat zielig dat het hondje nu dood is, misschien een ander hondje en dan aangelijnd houden zodat die hufters haar of hem niet meer kunnen vergiftigen? Nog een hele fijne tijd daar toe gewenst, het schiet al weer op naar mei he.
    Dikke knuffel van mij en lieve groetjes van Willie

  • 07 April 2013 - 18:13

    Janny :

    Hey Elvira,
    Hoe gaat ie? Nog steeds druk met het oogsten van de vruchten en het verwerken en verkopen hiervan? Je bent ook van alle markten thuis.....
    Wat een schrik van je viervoetertje, zielig hoor...ma ja dierenmishandeling gebeurt helaas overal. Heb jouw foto's ook bekeken; prachtig hoor! En wat een schattige kindertjes, grappig dat het jongetje jou Embilla noemt. Hier alles goed, vandaag voor het eerst sinds weken eens weer een mooie dag; heerlijk, hopelijk gaat het zo door. Nou Elvira, nog heel veel plezier de laatste maand in de jungle! Tot gauw, maar sowieso natuurlijk bij de familiebbq in juni. Leuk dat je er dan ook weer bij bent.
    Liefs van Klaas en Janny

  • 07 April 2013 - 18:14

    Janny :

    Hey Elvira,
    Hoe gaat ie? Nog steeds druk met het oogsten van de vruchten en het verwerken en verkopen hiervan? Je bent ook van alle markten thuis.....
    Wat een schrik van je viervoetertje, zielig hoor...ma ja dierenmishandeling gebeurt helaas overal. Heb jouw foto's ook bekeken; prachtig hoor! En wat een schattige kindertjes, grappig dat het jongetje jou Embilla noemt. Hier alles goed, vandaag voor het eerst sinds weken eens weer een mooie dag; heerlijk, hopelijk gaat het zo door. Nou Elvira, nog heel veel plezier de laatste maand in de jungle! Tot gauw, maar sowieso natuurlijk bij de familiebbq in juni. Leuk dat je er dan ook weer bij bent.
    Liefs van Klaas en Janny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 713
Totaal aantal bezoekers 98509

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: