Janga lampa champi - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Janga lampa champi - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Janga lampa champi

Blijf op de hoogte en volg Elvira

18 November 2012 | Ecuador, Puyo

Zei ik vorige keer niet dat ik nog niet ziek was geweest? Nou afgelopen week had ik niet echt een topweek, omdat ik last had van mijn rug, hoofd en buik. Pff en dat terwijl we moesten voorbreiden voor het feest dat we afgelopen vrijdag hadden. Ik kreeg last van mijn rug doordat ik een hele dag tijd in dezelfde houding op de grond had gezeten, om kommen van klei te maken. De dagen daarna moest er heel veel chicha gemaakt worden, dus dat was niet echt super voor mijn rug. We gingen eerst met alle vrouwen naar een yucaveld ver in de jungle. Het pad was niet altijd even comfortabel om te belopen, doordat het soms modderig en glad was. Gelukkig ben ik niet uitgegleden waar ik wel bang voor was, want de terugweg met de lading yuca is nog lastiger. Daarentegen was de omgeving waar we liepen wel mooi.

Afgelopen vrijdag hadden we dus feest ter ere van de asfaltweg en het voetbalveld dat in aanmaak is. Iedereen van de familie, en ik dus ook, heeft een bedrag in de pot gedaan om eten e.d. te kopen. Alle belangrijke personen van de gemeente en andere mensen uit dorpen kwamen om te feesten. Wel zo´n 200 man, dus er moest heel veel eten gemaakt worden. Één van de koeien van Hugo werd geslacht en een aantal hanen werden gekocht, geslacht en geplukt.
Daarnaast was het ook de finaledag van de volleybalwedstrijden en kon ik in het winkeltje van Nelva bier, snoep, chips etc verkopen. In de avond werd ook de verjaardag van Lily (kleindochter) gevierd en was het tijd om chicha te serveren.
De volgende ochtend werd ik al om 6 uur wakker na een paar uurtjes slaap. Het feest was nog steeds aan de gang met de laatste overgebleven dronken mensen. Ik ging later samen met Nelva en een andere vrouw de boel opruimen en schoonmaken. Feestjes zijn leuk, maar wel heel veel werk.

Mijn spaans is al een heel stuk beter geworden en nu leer ik dus ook een beetje Kichwa. Als iemand liegt dan zeggen we ´Janga lampa champi´. Het is nu een stopwoord geworden waar we veel lol mee hebben.

Voor alle kinderen (zijn er zo´n 20) heb ik speelgoed gekocht. Voelde me een beetje als sinterklaas haha. Ik ga het deze week geven, dus ben benieuwd wat ze ervan vinden.


Voor foto’s zie onderstaande links

http://www.picturetrail.com/sfx/album/listing/user/elviraecuador2012

http://www.picturetrail.com/elviraeefting4


  • 18 November 2012 - 20:52

    Willie Hebels:

    Lieve meid wat heb je weer een prachtig verslag gemaakt,je zou er zo heen willen alleen zou ik die enge beesten niet eten hoor haha maar knap dat jij dat allemaal wel doet. Ik heb de foto's ook allemaal bekeken en wat heb je prachtige opnamen gemaakt! Mijn complimenten hoor!
    Nog een hele fijne tijd toe gewenst van Willie Hebels

  • 19 December 2012 - 19:07

    Vincent:

    Zoeperds!!!! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 98529

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: