Huisje boompje beestje - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Huisje boompje beestje - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Huisje boompje beestje

Blijf op de hoogte en volg Elvira

04 November 2012 | Ecuador, Puyo

Zoals ik vorige week vertelde, vierde ik mijn verjaardag in de jungle. In de ochtend werd ik niet gefeliciteerd, beetje raar voor mij, maar dat doen ze niet in hun cultuur. Pas als ’s avonds de verjaardag wordt gevierd, feliciteren ze de jarige. Gelukkig werd ik wel door het thuisfront gefeliciteerd. Bedankt voor alle berichtjes.
In Puyo had ik vlees, kip en groentes voor het eten gekocht, taart, chips, koekjes, snoep en bier voor de avond. Toen we weer terug kwamen, gingen ik me omkleden en kon ik eten gaan koken voor de hele familie. Oef help, ik had hulp nodig, maar niemand was in huis. Ik begon dus maar met de groene bananen te koken. Vlees is helemaal niet mijn afdeling, dus dat liet ik nog maar even voor wat het was. Ik had er niet echt vertrouwen in en omdat er nog niemand was, zag ik mijn hele verjaardag al in het water vallen.
Gelukkig kwam de leraar Tuntiak er al aan en ging mij helpen. Daarna kwam ook Nelva mij helpen. Later kwamen er al steeds meer schoonzussen met kinderen. Ahh het kwam dus toch allemaal goed. We moesten nog even wachten op Manuel en twee broers die nog in Puyo waren en daarna konden we gezellig met zijn allen eten. Ik was ondertussen al begonnen met het serveren van chicha. Met een emmer vol chicha en een kommetje liep ik langs iedereen om ze om de beurt chicha te laten drinken. Tjah, gaat een beetje anders dan in Nederland.
Na het eten kwam de taart met kaarsjes en gingen ze voor mij zingen. Ok, toen voelde ik me pas jarig. Ik kon met mijn mond een hap uit de taart nemen en natuurlijk werd mijn gezicht er in gedrukt. Nelva sneed de taart verder in stukken voor iedereen en Manuel begon met een speech voor mij, heel lief. Ik kreeg cadeautjes (armbanden, kettingen, horloge, klokje, kaars, tassen, chicha kommen) en daarna konden we begonnen met dansen. Gelukkig hadden we weer sinds die dag stroom. Tussendoor ging ik chicha serveren, werd er bier uitgedeeld. Van de chips, koekjes en snoep werd in een kom een mix gemaakt dat ze hier Bocadillo noemen. Het was echt een super avond/nacht, heel anders dan anders, maar zeer zeker geslaagd.

De volgende dag rustig aan gedaan, want we waren lekker brak. Een stuk grond voor het huisje werd mooi vlak gemaakt, omdat ze daar een voetbalveld gaan maken. Twee mannen waren met een machine aan het werk en gingen ook gelijk een oprit voor Ramon’s huis maken. Nog een stukje naast het huis vlak gemaakt en toen viel een boom op het frame van de wc, aiii daar ging ons werk.

Deze week werd er naast het volleybal ook veel gevoetbald op het vlakke stuk. Ik deed ook af en toe mee, maar het spel is hier echt chaotisch. Iedereen rent maar heen en weer en er wordt niet echt goed overgespeeld. Is wel grappig om te zien.
Verder deze week niet heel veel gewerkt. Nog wel geprobeerd te vissen door ’s avonds een net in de rivier vast te maken. Helaas had het in de nacht geregend en door de stroming en de takken, was het net kapot gegaan. Geen vis dus. Ze hebben wel gejaagd deze week en dat resulteerde in een gaunta, cuchucho en een miereneter. In deze periode groeien er lange stengels in bomen waar zoete vruchten (waba’s) inzitten. Ze klimmen dus in de boom en met een lange tak trekken ze de stengels los. Deze manier wordt ook gebruikt voor het plukken van chonta, dat in een lange palmboom groeit.

Vrijdag was het de dag van de doden en dus liepen we naar de begraafplaats in ChicoCopataza. Dit is dus de communitie waar iedereen woont, waar de school, de kerk en dokterspost is. De familie woont een stuk voor de communitie en dus kom ik er ook eigenlijk nooit. De mensen daar zijn ook een beetje jaloers op het project van de familie en daarom zijn vrijwilligers ook niet welkom om in de communitie te werken. Helaas, want ik had wel willen helpen op het schooltje.
Maar vrijdagochtend gingen we daar dus heen en kon ik zien hoe de begraafplaats eruit ziet. Een aantal hebben wel een stenen graf, maar de rest in gewoon grond met wat planten er om toe. Ze gingen kerkliederen zingen en bloemen en kaarsen bij de graven plaatsen. Drie zonen van Nelva en Manuel waren overleden als kind, één baby van 3 dagen, een andere van een half jaar en een kind van 9 jaar. Allemaal door ziekte.
Tussen de middag gingen we met de hele familie samen eten en werden er broodjes in de vorm van een persoon uitgedeeld. Hoort ook bij deze dag.

In woon hier nu dus twee maanden in een klein huisje, heb er mijn yuca geplant (helaas eten de koeien steeds de bladeren op) en heb sinds deze week ook een hondje. Genoveva’s hond heeft drie puppy’s en daarvan mochten wij één uitkiezen. Ze is mee geweest naar een yucaveld waar we gingen werken om te wennen en heeftal een paar nachten bij het huis geslapen. Begon eerst wel te piepen, maar in de ochtend kwam ze vrolijk naar mij toe. Ramon heeft haar de naam ‘Fiona’ gegeven, haha.

voor foto's zie
http://www.picturetrail.com/sfx/album/listing/user/elviraecuador2012


  • 04 November 2012 - 21:24

    Janny:

    Hoi Elvira,
    Nou daar zal Fiona trots op zijn dat ze "vernoemd" is. Hahaha. Wat weer een mooie verhalen, het leven in de jungle bevalt je volgens mij wel goed; zo te horen heb je het wel naar je zin. Ook een leuke verjaardag gehad dus, kwam wat laat op gang maar het feest was er niet minder om. Een emmer vol chicha! Zingen jullie dan ook "ik lust nog wel een emmer vol" etc. ............. Leraar Tuntiak?? Wie is dat nou weer. Erg leuk om te lezen wat je daar allemaal doet. Veel plezier met je hondje Fiona en tot de volgende keer.
    Groetjes van Klaas en Janny

  • 05 November 2012 - 08:58

    Greetje:

    Hey Elvira! Had net even weer alle verhalen gelezen en ben nu weer helemaal "bij".
    Wat beleef jij daar ontzettend veel en wat werk je hard...pfff knap hoor! Merk wel dat je het goed naar de zin hebt. Verjaardag is inderdaad wel anders dan anders gevierd, maar kwam toch allemaal nog goed en je hebt het gezellig gehad!
    Wat super leuk dat je een hondje hebt!
    Geniet nog van de tijd die je daar hebt, wij blijven uitkijken naar je volgende verslag, groetjes ons!
    Liefs Henk&Greetje+kids

  • 05 November 2012 - 11:56

    Monique:

    hoi Elvira,we kijken altijd uit naar je verslagen! Fijn dat je lekker verwend bent en dat je een leuk feestje
    hebt gehad. Wel hard werken daar het is wel duidelijk dat je je niet hoeft te vervelen!
    geinig dat je een hondje hebt,hoop dat ze goed op je past!!!! Tot de volgende keer en take care,liefs:
    Monique en Anne

  • 05 November 2012 - 19:53

    Vincent:

    Hey Zus,

    leuke naam: Hou het dan maar bij 1 hondje!!
    dat drink gedrag van jullie baat mij zo lagzamer hand zorgen :) nog geen tijd voor een jeneverstokerij of bierbrouwerij! grond genoeg om graan te verbouwen!!
    veel plezier en tot SINAS
    x vin

  • 12 November 2012 - 21:31

    Agnes En Raymond:

    Hoi lieve Elvira

    NOg gefeliciteerd met je verjaardag. Wat een mooie verhalen schrijf je toch.
    Fijn te lezen dat je het zo leuk hebt. Heel veel plezier nog. En een pootje van je hondje
    Geniet van deze tijd. voor je het weet ben je weer in het saaie Nederland.
    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 787
Totaal aantal bezoekers 98509

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: