Chinimp Tuna - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Chinimp Tuna - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Chinimp Tuna

Blijf op de hoogte en volg Elvira

01 September 2012 | Ecuador, Puyo

Maandagochtend ben ik al vroeg met de taxi naar het busstation van Quito gegaan. Ik kon direct de bus van 7.00 uur nemen en was toen op weg naar Puyo. De rit duurde iets langer dan 5 uur en helaas was het mistig, dus kon ik niet alles zien onderweg. Rond Baños werd de natuur al mooi groen en zag ik een paar watervallen. Doordat de zon ook niet scheen, was het gelukkig ook niet zo warm toen ik in Puyo aankwam.
Meteen naar het andere busstation gegaan om daar mijn backpacktas te dumpen en een kaartje te kopen naar Chinimp Tuna. Ik had nog even de tijd om te skypen met het thuisfront, kon daarna namelijk een week niet meer. Om 14.00 uur ging ikmet de bus naar de jungle en tot mijn verbazing was de asfaltweg langer dan anders. En ja hoor, tot aan Chinimp Tuna lag er al asfalt. Was even wat anders dan de hobbelige zand/stenen weg.

Onderweg begon het al te regenen, dus bij aankomst snel met de spullen naar het huis gerend. De kinderen kwamen me al helpen met dragen. Ik was onderweg best zenuwachtig, maar kreeg een warm ontvangst en voelde me gelijk weer thuis. Ik woon nu echt bij de familie ipv in het vrijwilligershuis en dat vind ik wel fijn, omdat ik het leven zo beter leer kennen.
De eesrte dagen regende het constant, dus deden we ook niet zoveel. Ik hielp met eten koken (plus schoonmaken van de vis), spelen met de kids, bier en chicha drinken en kletsen met de familie. Ze spreken heel veel hun eigen taal (Kichwa) en dat begrijp ik dus echt niet. Kreeg zo nu en dan vertaling in het Spaans. Moet ik trouwens ook nog beter leren, maar ik leer met de dag meer.
Ik heb Ramon geholpen met het maken van een deur voor zijn huis. kan hem de komende tijd helpen om het huis nog verder af te maken. We hebben het stuk grond voor het huis schoongemaakt, wat inhield dat we alle grassen die al afgekapt waren, weg hebben gehaald. Ik heb ook maar meteen een ´wc´gemaakt.

Verder heb ik Genoveva (zus van Ramon) geholpen met chicha maken. Zoals sommige al weten, dat maken we door yuca (cassavewortel) te koken, te pletten en vervolgens verder kauwen en uitspugen. De volgende dag kon ik mijn chicha proeven en het was lekker. Iedere chicha smaakt anders, door de maker ervan. Tussendoor heeft Genoveva mij geleerd om een armband te maken van zaden en touw.

Gisteren hadden we een feest ter ere van San Ramon in het plaatsje San Ramon, waarvan de eerste bewoner ook Ramon heet. En zo wonen er meer die Ramon heten. Manuel en Nelva (ouders) gingen in de ochtend er al heen. Ramon en ik volgden later in de middag op de motor van Hugo. Nadat we beetje hadden gezeten en gekletst, ging ik met een paar meiden voetballen. Pff wel warm hoor, maar heel leuk. Tegen 19.00 uur (het was al donker), gingen Ramon ik en José terug op de motor. De anderen bleven nog om chicha te drinken en te dansen.

Het is nog wel even wennen hier, omdat ik nu bij de familie woon en omdat ik nog niet zoveel heb gedaan. Ze doen alles rustig aan en werken ook niet als het niet nodig is. Even kijken hoe alles gaat.
In de avonden koelt het flink af en dan is een buiten douche best fris, brr. Maar het heeft allemaal ook wel weer wat. Straks ga ik weer terug naar de jungle en horen jullie later wel weer van me.

  • 01 September 2012 - 17:40

    Monique:

    Nou ik zou bijna denken dat je nog hier bent! beetje bier drinken en relaxen. En zijn er daar veel enge beesten? nou ja die zijn hier ook! [sportschool] ghe he he! pas goed op je zelf en tot de volgende keer! groetjes monique

  • 01 September 2012 - 18:32

    Thijs:

    Het klinkt allemaal erg goed de eerste week :) Hopen dat je je Spaans snel bijspijkerd zodat het praten daar wat gemakkelijker wordt.. Heb je net nog even gesproken.. Ben blij dat alles goed gaat en kijk uit naar het volgende verhaal en dat we je weer kunnen spreken. Groetjes van iedereen hierzo. Kusje

  • 01 September 2012 - 18:34

    Alina En Arian:

    Hey meid
    Leuk om te lezen allemaal fijn ook dat je het naar je zin hebt:)

  • 01 September 2012 - 23:55

    Willie Hebels:

    Leuk om te lezen dat verslag,kijk nu al weer uit naar de volgende. Je bent echt een avonturist he haha. Leuk dat je de mensen helpt !
    knuffel van willie

  • 04 September 2012 - 23:12

    ELroy:

    neem je ook een chicha mee?

  • 06 September 2012 - 12:54

    Michelle:

    Hey elvira, wat een mooi avontuur.. echt super om je verhalen te lezen! Veel plezier daar, ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.. X

  • 10 September 2012 - 13:42

    Greetje:

    Heey Elvira,
    Ik lees nu pas je avonturen...pfff laat hè, 't zal komen dat we zelf nog niet helemaal weer in t ritme van alle dag zitten...
    Maar goed, vanaf nu zal ik proberen jou een beetje te volgen.
    Vind het toch maar weer een dapper avontuur van je!
    Mooi te lezen dat je zo warm bent onthaald door de familie!
    Je bent ook een allround "klusvrouw" aan het worden...deuren en wc's maken...
    En dan weer zelf chicha maken en natuurlijk ook drinken...doe je kalm aan? haha
    Geniet ervan!
    Succes in de jungle!
    Liefs Greetje/Henk Yasmijn-Lotte-Wouter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 634
Totaal aantal bezoekers 98471

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: