Vissen, vogels en vliegen - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Vissen, vogels en vliegen - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Vissen, vogels en vliegen

Blijf op de hoogte en volg Elvira

08 September 2012 | Ecuador, Puyo

Deze tweede week heb ik al wat meer gedaan en heeft het gelukkig ook niet zoveel geregend. Daarentegen is het wel weer heel erg warm als de zon schijnt en zijn er ook meer muggen. We eten vaak gezamenlijk in de keuken bij Manuel en Nelva. ’s Ochtends maken Ramon en ik af en toe ook zelf eten en dan zorg ik ook dat we wat groenten eten, want dat gebruiken ze niet zoveel. We eten voornamelijk harde banaantjes die je moet koken, yuva, vis en soep. Soep houdt in dat de vis in water wordt gekookt, beetje pasta erbij en klaar.
Daarnaast hebben we ook een dag larven gegeten. Ze werden gemengd met stukjes hart van de palm, in bladeren gedaan en bij het vuur klaargemaakt. Best lekker zo. Mijn lijstje met gegeten dieren kan ook weer aangevuld worden, want gisteren hebben we vogel gegeten. Ik heb Genoveva geholpen met het kaalplukken en tussen de middag konden we het eten. Lijkt meer ook rundvlees dan kip, was goed te doen.
Vanochtend heb ik vliegen gegeten. De jongens zijn vanacht op pad gegaan om ze te vangen en kwamen net terug toen ik met de bus naar Puyo wilde gaan. Kopje, pootjes en vleugels eraf trekken en dan lekker opeten. Gefrituurd zijn ze wel iets lekkerder, maar vers zijn zo ook goed te eten.

Tjah en we eten vaak vis, heel veel. ’s Ochtends, ’s middags, ’s avonds, het maakt niet uit. En ik help dus ook mee met vissen, wat we al een paar keer hebben gedaan. Met geplette barbasco plant worden de vissen eerst verdoofd en dan kunnen we ze makkelijker vangen. De jongens gingen met een harpoen in het water en ik pakte de vissen langs de kant uit het water. Mijn taak was ook om de vissen te doden die de jongens naar me toe gooiden en later de ingewanden eruit halen. Één soort vis heeft stekels die gebroken moeten worden, want het is pijnlijk als je erdoor wordt geprikt. En dat heb ik gemerkt. Auw, snel het vergif eruit gezogen en later viel het alweer mee. Alle vissen in de mand en die kon ik mee naar huis dragen. De vissen werden gekookt of in bladeren bij het vuur klaargemaakt.

Verder heb ik deze week nog geholpen met het in stukjes hakken van yuca takken en het her planten ervan, zodat er weer nieuwe yuca groeit. De yuca die klaar was, moest gepeld worden en daarna konden we weer een pot chicha maken.

Daarnaast moeten de bananen ook natuurlijk naar het huis worden gebracht. Het lopen met een mand vol ging me meteen alweer goed af. Beter dan de eerste keer twee jaar geleden. Voor degene die het niet weten: je draagt een gevlochten mand op je rug doormiddel van een band om te hoofd.

Alle huishoudelijke dingen doe ik hier ook, dus afwassen, schoonmaken de was doen etc. Gaat alleen een beetje anders dan in Nederland.

Ow er zit hier trouwens een baby alligator in de rivier. Gelukkig wel vast aan een touw. Ik geloof dat ze hem voeden totdat hij groot genoeg is om opgegeten te worden. Bij huis is ook een papegaai die kan praten. Hij kan precies het geluid nadoen van een lachende of huilende baby, heel grappig.
De familie praat vaak in hun eigen taal die ik niet kan verstaan. Dat is soms wel vervelend, maarja dat is nou eenmaal hun taal. Verder gaat alles goed en wen ik steeds meer.



Foto's ook te zien op
http://www.picturetrail.com/sfx/album/listing/user/elviraecuador2012

  • 08 September 2012 - 16:19

    Mama:

    Hallo Elvira,
    Jouw verhaal al weer gelezen.
    Nou Nou Nou wat een belevenissen.
    Het eten daar lijkt me maar niks,dus kom ik die kant nog maar niet op.
    Doe voorzichtig met al die griezels in het water.
    Hier vandaag heerlijk weer en morgen nog warmer,25graden.
    groetjes en xxx mama.

  • 08 September 2012 - 17:11

    Vincent:

    Haha zus,
    Leuk om weer wat te lezen. op z'n ecuadoreens (ofzo) vermaak jij je dus wel!
    en jij bent in nederland vegetarisch. D'r is hier 1 harstikke gek op deze wereldd en dat is je moeder die anderhalf jaar lang aparte vegetarische prut voor jou maakte :) hehe.
    nou heel veel eet/ drink en ander plezier!!!!
    groetjes vin

  • 08 September 2012 - 18:53

    Thijs:

    Heey Elvira
    Zo te lezen heb je weer een heleboel beleefd en nieuwe dingen gedaan en gegeten ;) Zou niet graag met je willen ruien, maar vind het wel super to dat je het allemaal doet. Haha ben het trouwens wel een klein beeje met vincent eens.. ;)
    Je krijgt de groetjes van hier. Johnny is net terug van vakantie en Alina is woensdag met Arian weg gegaan. Erg leuke foto's trouwens. Hoop je zo nog even te zien.
    Liefs Thijzie

  • 08 September 2012 - 19:11

    Monique:

    Nou dat is nog eens een avontuurlijk menu,als je terug bent moet je dat hier ook eens voorschotelen!
    Volgens mij zou thijs er ook van genieten! ghehehe!! verder lees ik met veel plezier jou avonturen ben benieuwd naar wat je nu weer gaat beleven deze week!! Oja als je weer terug komt wil ik wel een tassie van alligatorleer! heel veel liefs van: Anne en Monique

  • 08 September 2012 - 21:30

    Willie Hebels:

    Lieve Elvira,weer een mooi verslag maar o die griezels die je daar ziet en ook nog eet haha,vind het erg moedig van je dat je dat durft zoals die vliegen,moet er toch echt niet aan denken,heb er zo al genoeg last van en dan ook nog eten? bbbbbbbrrrrrr. Ik ga deze week met mijn vriendin,Tinie, 10 dagen weg met de camper, wij gaan naar Voorst is de bedoeling tenmiste maar ik denk dat we het niet zo warm zullen hebben als jij daar.
    Doe je voorzichtig aan?
    Lieve groetjes van Lammert en Willie

  • 08 September 2012 - 22:11

    Gina:

    Hallo Elvira, Leuk om je verhalen te lezen, maar dat eten daar, broer... Wat een boer niet kent, etc.etc. Veel geluk en tot lezend. Lfs., Gina

  • 10 September 2012 - 16:59

    Greetje:

    Hey Elvira,

    Jaja, ben ik vandaag alweer voor de 2e x...goed bezig.
    Ik heb zonet ook je verhaal "vissen-vogels en vliegen" gelezen, en tsja het zal voor jou inmiddels wat makkelijker gaan om zo'n vliegje te eten, maar ik moet er toch echt niet aan denken...!En om dan nog maar te zwijgen over die vogel...grr eerst ook nog zelf kaalgeplukt....mmmm nou eet smakelijk!
    Toch vind ik je wel heel stoer zo hoor! Succes met alles wat je onderneemt, en pas op, want ook die baby-alligator wordt een keer groot!
    xx de Bosjes

  • 10 September 2012 - 18:40

    Ria Sanders:

    Hey Elvira,
    Super hoor die dingen wat je daar allemaal weer aan 't doen bent,en ik vind het wel lachen hoor hier vegetariër en daar in de de rimboe gewoon alles eten!!!
    Durf het haast niet te zeggen maar 'k ga morgen lekker luxe een weekje naar Spanje en daar laat ik het werk voor me doen!!hihi
    Nou meid voorzichtig aan daaro en kijk al weer uit naar het vlg.nieuws!!
    Doegggg Ria

  • 16 September 2012 - 22:07

    Johnny:

    En ik maar denken dat ik in ijsland rare dingen had gegeten:p Ik zal maar geen grappen over het vegetarisme maken, ik weet waarom je hier wel vegetarisch bent en daar niet.

    Een aantal van de dingen die je daar eet zou ik wel eens willen proberen ( niet alles trouwens). Gaaf van die jonge kaaiman, wil je die voor me meenemen? Lijkt me wel een leuk huisdier:p

    Ik heb je foto's een beetje doorgebladerd, zijn mooie foto's, en het zier er leuk uit daar. Heb je nog kans gehad de mijne te bekijken?

    Groeten,

    Johnny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 98509

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: