Het gewone leven in de jungle - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Het gewone leven in de jungle - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Het gewone leven in de jungle

Blijf op de hoogte en volg Elvira

23 September 2012 | Ecuador, Puyo

De tijd vliegt voorbij, ik ben alweer een maand in de jungle. De twee week moest ik een beetje wennen, maar nu zit ik al aardig in het ritme van het leven. Elke dag is eigenlijk anders en wacht ik maar af wat we gaan doen. Het oude vertrouwde werk van twee jaar geleden, kon ik nu ook weer verrichten. Zo gingen we een dag palmvezels schoon slaan tegen een boom, vervolgens verder schoonmaken door ze over de grond te rollen met de voeten. Heel veel werk voor wat vezels om bezems van te maken. Daarnaast ook weer blaren gekregen door het onkruid wieden. Ging me wel gelijk een stuk makkelijker af dan twee jaar geleden, maar mijn handen moeten nog een beetje harder worden voor het kapmes.

Ramon en ik hebben ook ramen gemaakt voor het huis. Een paar balken, latjes en scharnieren en klaar. Nu hoeven er geen lakens meer voor te hangen om het donker te maken. Zo hebben we ook een dag met z’n allen geholpen bij het huis van een broer. Ik ging samen met Manuel planken vast timmeren. Hup Elvira klimt wel op de balk om de bovenste spijkers vast te maken. Beetje gevaarlijk, maar ze hebben hier nou eenmaal geen steigers. Het was een gezellige dag die we afsloten met bier en chicha.

Verder heb ik yuca geplant, yuca gepeld en naar huis gedragen, chicha gemaakt, pinda’s geplant, brandhout, bananen, papaya’s etc. in de mand mee naar huis gedragen, geholpen met koken en kippen plukken, aardewerken kommen beschilderd en gevist. Het vissen ging deze keer met dynamiet en zo konden we de dode vissen van de bodem halen. Tjah, blijkt wel weer dat het leven hier anders is.

De eetbare vliegen worden heel vroeg in de morgen gevangen. Zo gingen we dus een nacht om 3.00 uur opstaan en op de motor een stuk verderop de vliegen zoeken. Ramon en ik waren de avond ervoor al gaan kijken of er gaten in de grond zitten, waaruit blijkt dat ze er zijn. Helaas waren er niet zoveel en in de nacht hebben we dus ook niks gevangen. Jammer, maar wel een leuke ervaring en ik heb een aap gezien.

We hebben de afgelopen weken gelukkig iets minder vis gegeten en wat meer ander vlees, zoals alligator, gautusa en aap. En we eten dus alles, zo heb ik ook ingewanden van de koe en aap gegeten en vis eten we ook met hoofd en al. Daarnaast heel veel bananen, voornamelijk kleine groene die je moet koken. Moet zeggen dat het me allemaal goed smaakt en nog niks mis.

Woensdag vierde de vriend van Genoveva zijn verjaardag. Er moest heel veel eten gekookt worden, omdat de hele familie er was. We aten met z’n allen gezellig aan een lange tafel en kregen daarna een stuk taart. Met de restjes werd al gauw gekliederd en zo hadden we al gauw een wit gezicht, heerlijk. Daarna gedanst en chicha gedronken. Op het laatst heb ik nog zumba les gegeven aan een paar. Was heel leuk om te doen. De leraar van het dorpje was er ook en vroeg of ik de kinderen ook les wilde geven. Ben benieuwd, lijkt me leuk.

Genoveva’s baby wordt in december gedoopt en ze vroeg of ik de peetmoeder wilde zijn voor Gucho (hij moet nog een andere naam krijgen) en die dag er ook bij kan zijn. Echt super dat ze mij dit vroeg, vind het wel heel speciaal. Zijn ook echt geweldige kinderen hier en met Gucho op de arm krijg ik ook wel een moedergevoel.

En zo gaat het leven hier verder en voel ik me prima op mijn plek.

foto's http://www.picturetrail.com/sfx/album/listing/user/elviraecuador2012

  • 23 September 2012 - 17:01

    Gezinus En Greet:

    Elvira

    Ik zit net voor de computer, en komt jou reiverslag binnen.
    Is weer heel leuk om te lezen wat je daar allemaal doet.
    Nog heel veel plezier en geniet er van.

    Gezinus en Greet.

  • 23 September 2012 - 17:27

    Monika:

    Hoe ik zie op foto's , gaat het goed met jou. Wel zware werk wat je daar doet.

    en lekker eten :) vind ik leuk :)

    veel plezier Elvira geniet er van . liefst Monika :)

  • 23 September 2012 - 17:37

    Wilma:

    Hè lieve Elvira,

    Ik zit weer met volle bewondering jouw reisverslag tel lezen, vind je een dappere meid.
    Mooie foto's op Facebook, voordat ik iets wilde vragen voor omschrijving kwam jouw
    reisverslag binnen.
    Wens je een fijne tijd toe en zit te wachten op je volgende reisverslag.

    Dikke kus en knuffel van Wilma

  • 23 September 2012 - 18:04

    Petra:

    Nou ik zie dat je het goed naar je zin hebt daar en in die vliegjes zit heel veel proteïne dus jij komt niks te kort mooie ervaring hoor lijkt mij ook wel wat back too basic nou veel plezier daar en leuke foto s groetjes Petra

  • 23 September 2012 - 18:56

    Gerard:

    Hoi elvira, je verslagen zijn leuk(mooi) om te lezen.
    We hebben je foto's gezien echt mooi, het eten van insecten etc bbbrrrr "je moet ervan houden".
    Nee hoor grapje lijkt mij super te doen wat jij doet.
    Nog veel gezondheid en verblijfplezier.

    Groet Gerard Claus en Fam.

  • 23 September 2012 - 19:21

    Jan, Bea, Niek, Mark En Jorn:

    Hoi Elvira,

    Leuk te lezen dat jij het daar weer naar de zin hebt, het enthousiastme zit ook weer in de verhalen wat ik
    eerst een beetje gemist heb, maar dat schrijf jij zelf ook dat het even wennen was maar dat de tijd nu wel weer vliegt. Hoe anders het daar allemaal is, het eten alleen al, huuuuh!!!!! Nou, groeten van ons allemaal en geniet van alles, voor je het weet is het half jaar om, en zumbales geven, doen!!!!!
    Euhhh peetmoeder? Groeten Jan, Bea, Niek, Mark en Jorn

  • 23 September 2012 - 21:37

    Willie Hebels:

    Lieve Elvira,sjonge ik moet er toch niet aan denken om die dingen te eten wat jij eet maar vind het super dat je dit doet,is ook voor de mensen fijn he dat ze zien dat je het waardeerd wat ze eten en het jou ook nog smaakt.
    Ik wil je nog heel veel succes toe wensen met alles wat je doet maar doe je wel voorzichtig? Lieve groetjes van Willie

  • 24 September 2012 - 05:00

    Alina:

    Hey meid:)

    Fijn om je verhalen te lezen:) een maand alweer de tijd gaat hier voor ons toch ook wel weer heel snel hoor. Gelukkig dat je het nu wel wat meer maar je zin hebt en ach anders kom je toch gewoon weer terug haha;)
    We horen wel weer van je xxx

  • 24 September 2012 - 09:50

    Monique:

    Hoi elvira,het lijkt wel een aflevering van eigen huis en tuin in de jungle! Beetje anders dat wel! En dan het eten daar,ik denk nu wel even na voor ik een vlieg doodsla!!!! lekker met curry saus,wie weet. Nou wens je heel veel sucses en tot het volgende verslag! groetjes van Anne en van mij! en voor ik het vergeet ook de groeten van Hennie! Toedeledokie

  • 24 September 2012 - 21:32

    Vincent:

    Hey toppertje,
    Mooi mooi mooi, Je moet ze dus ook al leren bouwen :). En wat modern om vissen met bomdardementen te vangen, ook daar komt ooit eens een industriele revolutie, niet? Geniet maar van het eten en niet teveel van dat 'moeder gevoel'haha.
    dikke kus, vin

  • 25 September 2012 - 17:59

    Elroy:

    Fijn, wat een verhaal, ik ga n snel foto's kijken!

  • 25 September 2012 - 20:08

    Janny:

    Hey Elvira,
    Nou zo te horen ben je al weer helemaal ingeburgerd en draai je al volop mee in de dagelijkse werkzaamheden daar. Wat stoer wat je allemaal doet, als ik het zo lees is het of je nooit anders hebt gedaan; ik zie het al helemaal voor me. Wat een eer dat je gevraagd bent om peetmoeder te zijn! Ben benieuwd hoe een doop daar in z'n werk gaat en hoe het gevierd wordt. We horen het allemaal tezijnertijd. Ga maar lekker zumba les geven aan die kindertjes daar, vinden ze vast hartstikke leuk! Heel veel plezier verder en tot de volgende keer.
    groetjes van klaas en janny

  • 27 September 2012 - 17:57

    Johnny:

    Hey Elvira,

    Leuk om weer een verlag van je te lezen. Ik hoop dat er nog vele zullen volgen. Ik kreeg net een melding dat iemand vanuit ecuador op mijn account probeerde in te loggen, ik neem dus aan dat jij dat bent geweest. Ik heb via google toestemming gegeven, dus het ozu geen probleem meer moeten zijn.

    Groeten,

    Johnny

  • 10 Oktober 2012 - 00:29

    Gea Van Veen:

    Hallo meisje in de jungle.
    Wat een verschillende wereld he! Jij daar en wij hier in een herfstachtige Nederland.
    Om drie uur 's nachts droom ik over vliegen vangen maar jij gaat ze dan vangen om je buikje vol te eten.
    Hier is het dan wel veel luxer maar daar heb je wel heel veel gezelligheid en volgens mij een groot saamhorigheid.
    Wens jou veel plezier en geluk daar en vergeet niet om over een paar maanden weer naar Nederland te vliegen. Ha! Ha!.
    Veel liefs van de Gansjes uit Valthe.

  • 12 Oktober 2012 - 14:10

    Rika:

    Hoi Elvira,
    Wat fijn om te lezen dat je het weer naar je zin hebt daar. Je verslagen zijn weer als vanouds en worden hier in Odoorn weer gevolgd. Nog heel plezier en geniet er van.
    Groetjes Rika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 1808
Totaal aantal bezoekers 98509

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: