Crossing border - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Crossing border - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Crossing border

Blijf op de hoogte en volg Elvira

14 Februari 2013 | Ecuador, Puyo

Mijn laatste verhaal is alweer een tijdje geleden. Toen kondigde ik aan dat ik nog drie maanden langer blijf in Ecuador. In de tussentijd is het leven hier gewoon doorgegaan en is er weer veel gebeurd. We hadden een paar minga’s (gezamenlijke werkdag), bij een neef en een schoonzus van Ramon om onkruid te kappen, bij een broer om yuca en ananas te planten en bij Nelva om nog meer onkruid weg te kappen. Voor het werk, tussendoor en na die tijd drinken we altijd chicha. Ook krijgen we bij degene die de minga organiseert te eten.

Verder hebben we ook nog onze eigen dingen bij huis te doen en helpen we Nelva af en toe met bananen sjouwen, pinda’s uit de grond halen en chicha maken. Ik heb het druk met drie keer op een dag koken, want brood als ontbijt kennen ze hier niet. De was mag ik hier ook met de hand doen en zo komen we de weken door. Ik vind de eigen tijdsindeling wel heerlijk en als het regent doen we gewoon een dagje niks.

Sinds vorige week is er ook een vrijwilliger gekomen. Ze heet Julia en komt uit Californië (Amerika). Na een hele lange tijd is zij weer de eerste vrijwilliger, aangezien ik bij de familie hoor. Ramon heeft het project nu in zijn beheer en ik help hem daarmee. Zo heb ik al veranderingen op de website gemaakt en ben ik contactpersoon voor vrijwilligers en toeristen die willen komen.
We eten nu dus altijd in het vrijwilligershuis samen met Julia. Ze helpt met het werken hier en moest, net als ik de eerste keer, nog wel even wennen. Ze spreekt een beetje Spaans en ik kan af en toe helpen met vertalen. Ik vind het wel leuk dat er nu ook iemand is met wie ik Engels kan praten en we kunnen goed met elkaar worden. Het was wel grappig dat ze van mij chicha heeft leren maken.

Naast het werken doen we af en toe ook familie bezoekjes. Zo zijn we eind januari naar familie van zijn vader in Macas gegaan. Het duurde drie uur om er te komen. Er was een feest en de mensen waren allemaal heel spontaan en vriendelijk. We bleven bij een oom van hem slapen en gingen de volgende dag alweer terug.

Afgelopen weekend zijn we naar de familie van Doris in Riobamba gegaan. Doris is de vrouw van Hugo (broer van Ramon). Van te voren hadden we veel waba’s en platano verzameld om mee te nemen. Ramons ouders, zus, schoonzus, kids en Julia waren ook mee. Zwaar beladen gingen we vrijdagmiddag in de bus naar Puyo, waar we vervolgens tot 23.00 uur konden wachten op de bus naar Riobamba. Okee, waarom gingen we niet in de ochtend? Achja we zijn in Ecuador, take it easy. We kwamen er tegen 3 uur ’s nachts aan en kregen gelijk te eten. Menn wat was het koud. We sliepen met z’n allen op één kamer verdeeld over drie bedden. Haha lekker knus dus.
Zaterdag gingen Julia en ik een berg oplopen en hadden we een mooi uitzicht. Het leven hier in de bergen is heel anders, veel kouder, maar wel leuk om even mee te maken. ’s Avonds werd er een beetje carnaval gevierd. Dat doen ze hier door met een bus schuim elkaar eronder te spuiten en te gooien met water, meel, eieren, modder en wat er maar is om mee te kliederen. Wij hielden het maar bij schuim en meel. Carnaval werd ook in de jungle gevierd. Hier gingen de kinderen met water en meel gooien en werden de gezichten met achiote besmeerd.

Nu ben ik in Cuanca, waar het ook weer vrij koud is. Ben nu dus lekker verkouden. Ramon kon helaas niet mee, omdat hij met de vrijwilliger moet werken en er komt dit weekend ook nog een toerist. Ik vind het wel even fijn om op reis te zijn. Gisteren kwam ik in een hostel aan en ontmoette daar een meid uit Amerika en een jongen uit Duitsland. We hebben samen gegeten en wat gedronken. Vandaag de stad maar eens bekijken, ook al heb ik die al eerder gzien. Vannacht ga ik met de bus naar Peru. Ik moet twee of drie dagen het land uit om 3 maanden langer te kunnen blijven. Niet zo erg want ik ga lekker naar het strand :)
.

Voor foto’s zie onderstaande links

http://www.picturetrail.com/elviraeefting5
http://www.picturetrail.com/elviraeefting4
http://www.picturetrail.com/elviraecuador2012

  • 14 Februari 2013 - 19:43

    Willie Hebels:

    lieve Elvira,wat maak je daar veel mee en wat leuk dat je overal thuis bent daar. Ik wens je nog een hele mooie tijd toe. De foto's zijn ook erg mooi!
    Lieve groetjes van Willie

  • 15 Februari 2013 - 07:27

    Vincent Eefting:

    BAM!!!
    om maar meteen met de deur in huis te vallen: Elvira komt 'de indiaan' nog mee naar Nedereland straks? Of is 'de liefde' bekoeld door het koude weer en regen :) ? Wat zijn de plannen Elv? ik ben vast niet de enige die zo nieuwsgierig is wat mijn oudste zus (met of zonder Ramon?) op de planning heeft staan!!
    Ik hoor het wel en anders wel via pa en ma?
    Heb je trouwens al een inburgeringsdiploma ontvangen nu je zelf 'de lokale tradities' overbrengt op 'buitenlanders' ? :)

    kusjes Vincent

  • 15 Februari 2013 - 11:37

    ELroy:

    Whow! Geniet van het strand!

  • 18 Mei 2013 - 07:32

    Henk Winters:

    hallo Elvira

    mooi dat je geniet van het leven ...ja had die kans ,,pak die kansen ..
    en een lieve vriend ..ook nog ..nu de toekomt in kijken ..wat wordt het Nederland of Ecuador ...???
    kun je nog mooi het feest in Valthe mee maken toch ? onze schoonzoon komt daar ook vandaan .. Erik Bosma
    ken jij denk ik wel ..want een dorp ..is ons kent ons toch ?

    nou dit was het eerst ..gr henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 98515

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: