Feliz cumpleaños - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Feliz cumpleaños - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Feliz cumpleaños

Blijf op de hoogte en volg Elvira

24 Oktober 2012 | Ecuador, Puyo

Vandaag ben ik jarig en dat voelt hier een beetje anders. Gisteren had ik het gevoel nog helemaal niet. Wel was ik bezig met de voorbereidingen, want bij een verjaardag hoort chicha. Ik ging dus in de ochtend yuca uit de grond trekken en pellen. Werd weer heerlijk lastig gevallen door de muggen en later de regen. Daarna met een volle mand helemaal terug gelopen, want dit yucaveld was veel verder van huis. Daar aangekomen moest ik de yuca wassen, in een grote pan doen en op het vuur koken. Tussendoor hielp ik nog met eten koken en vis schoonmaken. In de middag kon ik chicha maken en zo was ik mooi een dagje zoet.

Ik ben nu in Puyo om inkopen te doen, want later in de middag gaan we mijn verjaardag vieren. Dit is mijn tweede keer dat ik mijn verjaardag hier vier, maar deze keer zal het een beetje anders zijn, omdat ik nu de hele familie heb uitgenodigd. Ik ben benieuwd.

De afgelopen week heb ik vaak gekookt. Soms samen met Ramon en soms alleen. Ik weet nu een beetje hoe en wat ze hier koken, dus dat lukt dan ook wel. Het eten wordt opgediend en de kleine banaantjes komen in een schaal midden op tafel te staan, zodat iedereen ervan kan pakken. Ik moet dan dus ook af en toe weer bijvullen en als iemand meer soep wil, kan ik weer meer geven. Beetje anders dan in Nederland dus, waar de pannen gewoon op tafel staan en iedereen zelf pakt. Kan je in ieder geval ook zelf de hoeveelheid bepalen. Hier krijg ik soms een bord vol terwijl ik niet zoveel honger heb en tjah dan eet ik ook maar alles op.

Ik zit me ook te bedenken dat ik al twee maanden geen warme douche, laat staan een bad heb gehad. Douchen doe ik soms bij het huis van Nelva en Manuel, waar de douche dus gewoon buiten staat, soms douche ik bij de dam en ga ik nog een paar baantjes zwemmen of ik fris me op bij het beekje achter het huis. Ach eigenlijk wel prima zo allemaal in de natuur.

Het stroom kan hier ook nog wel eens wegvallen door de regen of doordat er een boom om is gevallen. Eergisteren viel het voor de tweede keer uit en zaten we dus mooi in het donker. Met een zaklamp koken en gezellig met kaarsen op tafel eten. Hopen dat we vanmiddag weer stroom hebben, want ik wil wel muziek hebben om te dansen.
Wat me verbaast is dat ik nog niet ziek ben geweest (even afkloppen). Ik drink namelijk gewoon het water van hier en eet alles wat ik voorgeschoteld krijg. De eerste keer in Ecuador had ik vaak last van mijn buik, pff echt geen pretje.

Het werk gaat ook gewoon door. Deze week zijn we bezig geweest met hout zagen voor de tweede verdieping van Ramons huis. Ik kon helpen met uitmeten, lijnen maken met inkt op het hout en dingen aangeven. Een paar dagen later moesten de palen naar het huis gesjouwd worden, gelukkig was het dichtbij. De wc is nog niet klaar. We zijn nu bezig met het dichtmaken van de zijkanten, maar de spijkers waren op. Vandaag dus maar even nieuwe kopen.

En natuurlijk heb ik weer onkruid gekapt en nog meer chicha gemaakt. De afgelopen zondagen stonden in het teken van volleybal. Twee broers van Ramon hebben een toernooi georganiseerd hier bij huis. Wij verkochten bier, chicha, snoep e.d., vleesspiesen, vis en eieren. Ik heb de broers nog geholpen met het maken van het speelschema.

Volgende week laat ik weten hoe mijn verjaardag was. Drink er maar één op.

  • 24 Oktober 2012 - 16:58

    Sanne:

    Lieve Elvira,
    Van harte gefeliciteerd chicaaa. Ik hoop dat je een mooie dag hebt vandaag. Ik denk aan je:)
    En ik zal er 1 op je drinken hoor!
    Liefs Sanne

  • 24 Oktober 2012 - 17:13

    Petra:

    Hoi elvira gefeliciteerd met je verjaardag en een hele leuke dag gewenst leuk hoor je verslag en leuk kN te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt ga zo door veel plezier daar groetjes Petra

  • 24 Oktober 2012 - 18:27

    Jantje Haan:

    Ik lees net dat je jarig bent ,van harte gefeliciteert.
    Ga je ook een lekkere taart maken met allemaal lekkers erop.
    fijne dag en lees je verslagen graag.Ik vind dat je wel hard werkt zo te lezen.
    groetjes Albert en Jantje

  • 24 Oktober 2012 - 18:32

    Rineke:

    Elvira,
    Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Het was niks voor mij hoor dat eten of mischien toch wel (goed voor de lijn).
    Groetjes vanuit Emmen
    Rineke

  • 24 Oktober 2012 - 21:50

    Monique:

    Hoi Elvira vanharte gefeliciteerd met je verjaardag! Een dikke smok en een vette knuffel van ons!
    Het verslag is weer fasinerend om te lezen,mooi om te lezen wat je daar allemaal doet,we kijken er naar uit! Hoop dat je een fijne dag hebt en heel veel plezier!!!! We zullen er een op drinken[fris]!
    Tot de volgende keer,groetjes van Anne en Monique.

  • 24 Oktober 2012 - 22:22

    Ria:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardagen dat je maareen mooi feessie mag hebben daar!!
    groetjes Ria Sanders

  • 25 Oktober 2012 - 16:38

    Marian:

    hoi elvira
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog een fijne dag
    het is vast heel andrs verjaardag vieren dan in nederand
    gr marian fidder

  • 28 Oktober 2012 - 09:58

    Johnny:

    Hey elvira,

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Is es wat anders, verjaardag zonder koffie en gebak;)

    Groeten Johnny

  • 30 Oktober 2012 - 00:20

    Willie Hebels:

    Lieve Elvira,sorry wat te laat maar ik wil je toch nog feliciteren met je verjaardag.Heb je genoten van je verjaardag? Mooi verslag heb je weer gemaakt,ik lees het altijd met veel plezier! Nog heel veel succes met alles wat je daar onderneemt hoor.
    Lieve groetjes van Willie :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 98466

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: