Heerlijk klimaat - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Heerlijk klimaat - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Heerlijk klimaat

Blijf op de hoogte en volg Elvira

14 Oktober 2012 | Ecuador, Puyo

Aangezien ik elke dag in een t-shirt of hemdje loop, mag ik eigenlijk niet klagen over het weer. Bij jullie wordt het al steeds wat kouder, ik weet het, maar toch wil ik hier ook wel af en toe het weer kunnen regelen. Soms is het echt ontzettend warm als de zon schijnt en natuurlijk verrichten we dan ook nog eens zwaar werk. Pff ik zweet me dood. Daarentegen ben ik twee keer tijdens het ophalen van yuca helemaal doorweekt geraakt. Nelva en ik gingen schuilen onder een bananenblad, maar met die regenbuien van hier, helpt dat ook niet echt. En door de regen worden de paden ook nog eens glad, waardoor ik een keer heerlijk onderuit gleed met een mand vol bananen. Daarna knapte ook nog eens de band waardoor alles weer op de grond viel.

We zijn ook weer twee keer in de nacht op pad gegaan om vliegen te verzamelen. Dit keer dichter bij huis. Rond 4.30 uur werden we wakker geschreeuwd door Nelva en liepen we met fakkels en zakken richting de ‘huizen’ van de vliegen. Heel vroeg in de ochtend kruipen ze uit de gaten om te gaan vliegen. Door de fakkels aan te steken, komen ze op het licht af en kun je ze zo pakken en in de zak stoppen. Niet zo moeilijk, maar wel irritant doordat er ook allemaal bijtende mieren lopen die op je handen en benen kruipen, aiaiai.

Één ochtend kon ik er ook vroeg uit om Hugo en Nelva mee te helpen met het verplaatsen van de koeien. Die stonden namelijk bijna en uur lopen verderop en moesten nu hier bij de huizen gaan grazen. Hup met de koeien de rivier over gestoken, wat ze sneller deden dan ik, want over die gladde stenen lopen is niet echt makkelijk en ik wilde niet nat worden. Ze volgende allemaal de eerste koe die Hugo mee nam, dus dat was makkelijk.

De laatste maandagen waarop de dus met z’n allen werken, stonden in het teken van onkruid kappen. Heerlijk uitleven met de machete en tussendoor chicha drinken. Afgelopen woensdag deden we hetzelfde alleen begonnen we heel vroeg en gingen we ook langer door. Pff dan is het echt wel even zwaar, helemaal als de zon schijnt. Tussendoor kreeg ik nog een lekkere verse sappige larf te eten.

Bij het huis van Ramon moest nog een wc gemaakt worden, dus dat betekende dat we een groot gat konden gaan graven. Daarna werden er planken overheen gelegd met een gat erin. Daarover hebben we een mix van steentjes en cement gedaan, zodat de planken niet na een tijd doorrotten. De steentjes moesten we in een zak vanaf de weg naar boven sjouwen. Ja ik krijg mijn beweging hier wel hoor. Een andere dag moesten we een grote boomstam naar het huis sjouwen. En die lag echt een heel eind verderop in de jungle. Het plan was om hem samen te dragen op de schouder, maar dat lukte mij echt niet. Mijn schouder was ook nog eens verbrand. Ramon ging hem dus alleen dragen... niet normaal, want hij was echt heel erg zwaar. Af en toe even stoppen, maar hij heeft hem helemaal naar huis gedragen. Later werden er vier palen uit gezaagd en konden we met een machete gaten voor de palen maken. Met andere balken werd het frame van de wc gemaakt. Wat nu nog rest zijn de planken en het dak om hem dicht te maken.

Verder ben ik de afgelopen weken ook creatief bezig geweest. We kregen namelijk een driedaagse cursus palmvezels vlechten van een vrouw. In het begin ging het nog wat moeizaam, want ik snapte haar uitleg ook niet helemaal, maar later had ik het beter door en werd de hoed die ik maakte nog best aardig. Maar menn wat een werk, ik was er één hele dag mee bezig. Tjah het kappen, slaan en schoonmaken van de vezels voor bezems is ook veel werk en levert minder geld op. Zo’n 0,60 dollarcent per kilo. En een hoed kan verkocht worden voor 10 dollar. Dus dat is wel beter natuurlijk. Verder heb ik nog oorbellen van vogelveren gemaakt en heeft Genoveva mij geleerd om armbanden van kleine kralen te maken. Kan ik me daar ook af en toe mee vermaken.

Aangezien ze broodjes kopen in Puyo als ze er heen gaan, leek het mij wel een leuk idee om bij huis brood te bakken. We hebben dan wel geen oven, maar bij het vuur kan het prima. Zo had ik dus meel en gist gekocht en hebben we één avond met z’n allen broodjes gebakken bij het vuur. Ze vonden het heel lekker en leuk om te doen, dus dit kunnen we vaker doen.

Naast brood kopen ze natuurlijk ook andere producten uit Puyo. Het gevolg is dan wel dat de afval daarvan rond het huis beland. Af en toe wordt het wel opgeruimd, maar dan wordt het gewoon verbrand of op één plek bij de rivier gedumpt. Ik ben al bezig geweest met het opruimen van het plastic en kwam er met Manuel over aan de praat. Ze weten namelijk niet wat de gevolgen zijn en dat het plastic beter naar Puyo gebracht kan worden, zodat het wordt gerecycled. Ik denk dat ik nog maar eens met Nelva en Manuel hierover ga praten om ervoor te zorgen dat het plastic in afvalbakken wordt gegooid en zo later naar Puyo gebracht kan worden. We’ll see.


  • 14 Oktober 2012 - 18:20

    Marian:

    hoi elvira
    ik heb al je reisverslagen al gelezen .
    je blijft daar wel in beweging en maak ook heel wat mee.
    Ik vind het knap wat je doet.
    gr marian

  • 14 Oktober 2012 - 18:44

    Elroy:

    lekker duurzaam nu nog vega burgers leren maken haha

  • 14 Oktober 2012 - 19:44

    Papa En Mama:

    Hallo Elfje,
    wat weer een heerlijk verhaal. Je maakt daar heel wat mee.
    Creatiefbezig hoor.Als de wc klaar is kan je misschien een oven gaan maken.
    Wij kijken nu al weer uit naar het volgende bericht.Veel plezier en tot horens.xxx.

  • 14 Oktober 2012 - 19:47

    Monique:

    Hmmmm,bananen? nou daar zijn wij ook dol op,vooral het extraa'tje wat er bij zit! Je weet wel zo'n wit poedertje!! nee vliegen en larven daar bedank ik voor,liever een patatje met hoor! Veel sucses daar en pas goed op je zelf,groetjes Monique!

  • 15 Oktober 2012 - 11:43

    Sanne:

    Vet verhaal weer dudeeee:) Heel stoer hoe je het allemaal doet, ben toch een beetje jaloers:)
    xxx

  • 16 Oktober 2012 - 07:52

    Willie Hebels:

    Hay Elvira,wat weer een leuk verslag,kijk er elke keer naar uit en wat heb je het druk he maar vind het dapper van je dat je zoveel helpt. Als ik lees wat je af en toe eet dan lopen de rillingen mij over de rug haha.
    Nog heel veel succes en plezier daar lieve meid.
    Knuffel van Willie

  • 16 Oktober 2012 - 19:28

    Anne:

    Hoi Elvira,
    Ik lees je verslagen met plezier. Ik bewonder je veerkracht en aanpassingsvermogen. Knap dat je alles eet en dat je niet voor dat harde werken terugdeinst. Klasse. Heb je al les gegeven aan de kinderen in het dorp? Wat moet ik me bij zo'n dorp voorstellen? Hoe moet ik me jouw onderkomen voorstellen, verspreide bebouwing of een groepje huizen?
    Ben erg benieuwd naar je nieuwe ervaringen.
    Anne (active leisure)

  • 22 Oktober 2012 - 16:52

    Jan, Bea, Niek, Mark En Jorn:

    Hallo Elvira,

    Even iets anders: Alvast Van Harte Gefeliciteerd met jouw verjaardag, een fijne dag gewenst en
    weer de groeten van ons allemaal,

    Jan, Bea, Niek , Mark en Jorn

  • 23 Oktober 2012 - 12:40

    Janny En Klaas:

    Hey Elvira,

    Ook wij feliciteren jou alvast met je verjaardag morgen. Jullie gaan er vast wel een mooi feestje van maken; lekker dansen en aan de chicha. Heel veel plezier!

    Liefs van Klaas en Janny

  • 23 Oktober 2012 - 23:07

    Hallo Elvira:

    Alvast van Harte Gefeliciteerd met jouw verjaardag.
    Wij hebben wat centjes overgemaakt,kun je zelf een kado van kopen of een heerlijke taart.
    Veel plezier morgen en hopelijk spreken wij jou nog.
    xxxxxxxx pa en ma.

  • 24 Oktober 2012 - 13:00

    Vincent :

    Hey Querida hermana,

    Felicidades por tu cumpleaños

    Een hele fijne dag, Groetjes aan Ramon en de rest.
    jullie gaan vast genieten van een vliegende larventaart of zoiets :)
    Wij nemen hier wel een stuk hollandse gebak

    Groetjes en kusjes

    su hermano

  • 24 Oktober 2012 - 15:46

    Gezinus En Greet:

    Van harte Gefeliciteerd met je Verjaardag en een hele fijne dag.

    Gezinus en Greet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 663
Totaal aantal bezoekers 98465

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: