Puerto Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Puerto Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Puerto Quito

Door: Elvira

Blijf op de hoogte en volg Elvira

27 September 2010 | Ecuador, Quito

Hola!

Ben ik net bezig met het verhaal te typen, valt de computer hier uit. OK, ik prober niet boos te worden, maar het is frustrerend.

Het is al even geleden dat jullie een verhaal van mij hebben gelezen, dus nu werd het weer tijd. Het internet is hier gelukkig wel sneller dan op school, dus ik ga nu ook met hoofdletters en alinea´s typen :P

De tweede week in Quito was rustig en ik heb naast school niet veel gedaan. Natuurlijk wel woensdag ladies night. Het was weer een topavond en weer iets te veel gedronken, waardoor ik de volgende morgen met een chuchaqui (kater) op school zat. Erg fijn. Aan het eind van de middag gingen Ximena, Marco en ik naar Centro Historico en namen daar de taxi om de Panecillo op te gaan. Dit is een berg mete en groot mariabeeld er bovenop. Vanaf hier hadden we een geweldig mooi uitzicht over de hele stad. Daarna gingen we heerlijk eten op het dakterras van een luxe restaurant. Mooie muziek en een prachtig uitzicht.

Vrijdagmiddag gingen we met de bus naar Otavalo om de volgende dag naar de grote, bekende markt te gaan. We verbleven in een mooi hostal met op de binnenplaats heerlijke hangmatten tussen prachtige planten. ´s Avonds hebben we typisch Ecuadoriaans eten gehad voor maar 1 dollar. Rijst, twee soorten mais, salade, empañadas en vlees.

De volgende ochtend vroeg naar de dierenmarkt. Heel bijzonder om mee te maken, maar ze gaan toch wel even anders met de dieren om dan wij. Kippen, cavia´s etc worden gewoon in zakken gestopt wanneer ze worden vervoerd. Nadat we genoeg gezien hadden, gingen we naar de andere markt waar je alle mooie Ecuadoriaanse spullen kan kopen. Ik moet me wel inhouden, want kan moeilijk nu al alles gaan kopen. Maar het is gewoon al mooi om er rond te lopen en alle mooie kleuren en spullen te zien. Otavalo is een rustige stad, met vriendelijke mensen. Sfeer is hier heel fijn.

Zondag gingen we naar Puerto Quito om daar een week spaans te volgen en leuke dingen te doen. De omgeving is hier heel anders, alles is groen! Echt geweldig mooi. Weer is alleen iets minder mooi, wel warm, maar bewolkt. (tjah cloud forest). Ontzettend relax hier en we verblijven in leuke cabañas. Op maandag maken we een lange tocht naar een waterval. Hier konden we zwemmen tussen de vissen en lekker zitten onder de rotsen in het water. Heel erg mooi. Verder hebben we een fruitfarm bezocht en daar veel fruit gegeten. Ook nog even termieten gehad :p zit niet echt een smaak aan. We zien ook al de eerste grote spin en kleine kikkertjes.
Elke keer als we ergens heen gaan, staan we achter in de laadbak van een truck. Zou in Nederland niet mogen, maar hier is het top.

We bezoeken nog een Jardin Botanic en krijgen hier veel info over eetbare en medicale planten. We maken chocola (heerlijk), ringen (veel werk) en maken gebruik van de sauna. Beetje anders dan gewend, maar heel leuk. We zaten in een donker klein hutje waar hete stenen in een gat warden gestopt. Af en toe water erop gieten en we krijgen het lekker warm. Daarna aflkoelen in het zwembad, heerlijk. Na de sauna een bbq en elke avond hebben we het gezellig met kaartspelletjes.
Er waren hier veel kolibri´s maar het is niet gelukt om één op de foto te krijgen. Ze zijn te snel.

Vrijdagmiddag gingen we in de bus naar Sua. Even lekker een weekend aan het strand. Onderweg zit ik naast een moeder die haar zoontje even insmeert met alcohol en hem daarna het in laat ademen. Ik zit stom verbaasd te kijken, maar zo kan hij lekker slapen. Ok dan.
Na een lange rit komen we aan. Sua is een rustig plaatsje en hier is de bevolking weer even anders. Vooral veel negers en jongens die je aandacht willen. Zaterdag begon bewolkt, maar het was warm en later kwam de zon. We waren al vroeg op het strand en werden al snel aangesproken door een jongen die ons mee wilde nemen op zijn boot om walvissen te spotten. Na wat onderhandelen stapten we bij hem en zijn vriend in de boot en gingen de zee op. Erika ziet als eerste een walvis, dus hup erop af. Wat een geweldige ervaring was dit zeg. We hebben hem een paar keer goed kunnen zien. Super blij waren we! Op de boot kreeg ik te horen dat Mauricio met me wilde trouwen :P ow help, haha.
We hebben een heerlijke dag op het strand, eten een grote maaltijd met garnalen en gaan ´s avonds nog even op pad. We komen een bar tegen die gewoon te slecht voor woorden was. Bijna geen mensen en te slechte muziek. Beetje jammer.

Zondag ook nog even op het strand liggen en daarna staat on seen lange reis terug te wachten. Het duurt nog langer door een controle van de politie. We worden gefilmd :S en de mannen gefouilleerd. En wanneer de chauffeur ergens tegen aan rijdt en de buitenspiegel losraakt, wordt hij gewoon vastgemaakt met riemen en stropdassen.
Daarna komen we nog een uur in de file door een ongeluk, dus we hebben een gewildige rit gehad. 12 uur zijn we thuis pfff. We konden met twee Ecuadorianen, die we in de bus hadden ontmoet, mee rijden in de auto, dus dat scheelde weer.
Ik heb nu nog maar één week in Quito en dan zal ik de jungle in gaan. Ben heel benieuwd.

• 27 September 2010 - 19:11

Elroy:

Whow!
    geniet nog even van de drukte in Quito en daarna lekker rustig in de jungle.

Wel stoer dat je termieten eet!

Gave nieuwe foto's!
    Is die walvis 1 van het free willy soort?

• 28 September 2010 - 10:46

Kersten:

hahah heel herkenbaar.. wat een chaos is alles vergeleken met europa he? gelukkig vermaak je je prima

• 28 September 2010 - 20:50

Jasper:

Nou, klinkt allemaal heel tof feestbeest. Maar ik ben benieuwd naar de jungle verhalen en de indianan (Y) zet er maar zo veel mogelijk foto's op als je wilt! hee veel plezier daaro !! gaat wel lukken, groetjes xx

• 29 September 2010 - 19:58

Fiona En Mama:

Hoi elfje,
    wat weer een geweldig verhaal.ook mooie foto's.
    nog even en dan zit je in de jungle.geniet er van en wees voorzichtig.
    kusjes van ons.

• 30 September 2010 - 15:22

Vincent:

Topie,
    andere wereld zo he.
    leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. greotjes en kus je broer

• 01 Oktober 2010 - 15:36

Rika En Geert Jan:

fijn te lezen dat je het zo naar zin hebt daar, de jungle zal ook goed gaan. je leuke verslagen worden ook in odoorn gevolgt. groetjes van ons aan de dopheide

• 02 Oktober 2010 - 19:40

Henk&Greetje+kids:

heey Elvira!
    We hadden even een tijdje je reisverslag niet bijgehouden, maar nu weer helemaal op de hoogte!
    Je hebt het reuze naar je zin zo te lezen...
    En dan het geluk hebben om walvissen te spotten!! Super hoor!
    Geniet ervan en doe voorzichtig!
    groetjes uit Gasselternijveen