Crisis in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Crisis in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Crisis in Quito

Door: Elvira

Blijf op de hoogte en volg Elvira

01 Oktober 2010 | Ecuador, Quito

De laatste dagen hier in Quito zijn niet bepaald de beste te noemen. Sinds woensdag ben ik, net als de andere studenten die in puerto quito waren, ziek. Echt heel klote, omdat ik morgen al naar de jungle ga. Ik ben daarom maar naar de dokter gegaan en kreeg antibiotica en andere pillen. Vanacht heb ik haast niet kunnen slapen en ik hoop dat morgen alles beter is.

Voor mij was dit een beetje crisis, maar wat er in Quito en in heel Ecuador gebeurden is nog erger.
Terwijl ik in het ziekenhuis zat, zag ik op het nieuws dat er iets aan de hand was in Quito, de politie was aan het staken. Ik wist niet hoe de situatie was en wat er precies aan de hand was, dus ik ging gewoon naar de bank om geld te pinnen, boodschapjes doen en toen naar school. Ik school hoorde ik pas hoe erg de situatie was en dat het gevaarlijk is op straat.
Wij moesten binnen blijven met de deuren gesloten en afwachten wat er zou gebeuren.
Jullie hebben het vast wel in NL gehoord, maar de president wil dus de bonussen van de politie en militairen inkorten. Er was geen politie meer op straat, waardoor vele banken en winkels werden overvallen. Chaos op straat, brandjes, gas van de politie, geweld etc. Gelukkig heb ik dit verder niet meekregen, maar zag het later wel op de tv.
De president kwam later in het ziekenhuis en politie hield hem daar. s avonds gingen de militairen proberen heb daar te bevrijden (zij waren nu wel voor de president). Wij konden alles live op tv zien en dat was best wel spannend. Mijn gastmoeder Ximena en haar dochter Andrea zijn grote fans van de president dus de emoties liepen hoog op. Gelukkig werd hij bevrijd, maar ik hoorde dat er wel doden zijn gevallen.

Gelukkig is nu alles wel weer normaal op straat. Er zijn nog wel veel winkels gesloten, net als het vliegveld. Marco moet nog afwachten of hij morgen wel naar de galapagos eilanden kan vliegen, maar ik mag toch hopen dat ik met de bus naar puyo kan.

Verder zijn wij deze week nog naar de teleferoqo geweest. Dit is een soort skilift omhoog en vanaf daar kan je naar de vulkaan Pichincha lopen. We zaten op 4300 meter hoogte en hadden een geweldig uitzicht. Beetje jammer alleen dat mijn accu van de camera leeg was :S dom dom dom.
Marco kon nog een aantal foto s maken, maar toen was zijn accu ook leeg!

Goed, morgen ga ik dus naar de jungle vertrekken. Het lijkt me een stuk beter dan Quito, maar ik heb het hier ook naar mijn zin gehad.
Mijn gastgezin (Ximena en Andrea) waren super lief en behulpzaam. Elke dag lekker eten (twee keer per dag warm eten), verse sapjes en fruit. Ik had een mooie grote kamer met tweepersoons bed en verder was het huis ook niet verkeerd. (Wordt wel anders in de jungle :P ).
We hebben hier vaak mooi weer gehad, maar het kan hier alle kanten op. Is het in de morgen zonnig, kan het in de middag bewolkt en koud zijn.

De straten hier zijn soms gevaarlijk doordat er overal scheuren, gaten, verhogingen of andere obstakels zitten. Heel veel honden hier, die vaak als waakhond dienen.
Daarnaast zijn er veel verkopers op straat, soms met kinderen die aan de kant worden neergezet, terwijl moeder spullen verkoopt of kinderen die zelf spullen in de bussen verkopen.
Ik voelde me hier wel aardig veilig, maar een meisje van school is wel twee keer beroofd. Heel sneu.

Buiten Quito zijn de huizen niet zo best en zie je meer de typische ecuadorianen in traditionele kleding. Hier zie je dan ook de armoede.

Mijn eerste maand ging snel voorbij, maar geniet van alles en maak veel mooie dingen mee. Morgen ga ik dus alleen naar de jungle en moet ik nog afwachten of ik veel contact kan houden met jullie. Ik hoorde dat er wel een toilet is, maar stel me maar niet voor dat het luxe is, haha. In de rivier en bij de waterval kan ik me elke dag opfrissen :)
Ze praten er alleen spaans, dus mijn woordenboeken gaan toch maar mee. Ik heb al wel heel veel geleerd en kan me hier al goed redden in het spaans. Is ook wel nodig.

Fotos staan op www.picturetrail.com/elviraeefting

Adios! en tot snel



  • 01 Oktober 2010 - 17:35

    Esther:

    Heej Elvira,

    Como está?!
    Ik heb op msn ff tips gegeven, maar ik lees nu dat je ook al redelijk wat hebt gedaan. Ik denk en weet eigenlijk wel zeker dat je de jungle super mooi vindt! Helemaal weg van alles, met een indiaan als gids en op zoek gaan naar al het onbekende in je laarzen en poncho!
    Veel plezier en ik ga je verhalen nu volgen!

    Kus Esther

  • 03 Oktober 2010 - 18:18

    Ruud En Karin:

    Hey Elvira. Dat was een heftig verhaal over wat er allemaal gebeurde in Quito.
    Fijn dat het met jou allemaal goed gaat en dat je je veilig voelt.
    Nu zit je in de jungle! Ik ben benieuwd naar je verhalen dus wij zullen je in de gaten houden.
    Veel plezier!

    Veel liefs Ruud en Karin

  • 03 Oktober 2010 - 18:21

    Sanne:

    Lieve Elvira,

    Vervelend dat je ziek bent.. En dat het daar allemaal een beetje overhoop ligt.
    Ik hoop dat je snel naar de jungle mag:)
    Geniet ervan en veel plezier!
    liefs

  • 07 Oktober 2010 - 13:14

    Charles:

    Haha.. je maakt wat mee! Maar goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt.

    Veel plezier in de jungle!

  • 09 Oktober 2010 - 21:01

    Ria:

    hey Elvira,
    Zo heb ff alles weer bij gelezen en dat klinkt allemaal zeer spannend meid!
    Zolang als jij je maar veilig voelt is het ok.
    Gaaf dat je de jungle ingaat/bent joh,ben heel benieuwd naar je verhalen daar over!
    Maar vooral genieten daar!
    groetjes Ria sanders

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2011

Terug in Nederland

27 Februari 2011

Laatste week

21 Februari 2011

Pampas

14 Februari 2011

Torewa

29 Januari 2011

Bonita Bolivia
Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 98509

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: