Ik begin eraan te wennen - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Ik begin eraan te wennen - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Ik begin eraan te wennen

Door: Elvira

Blijf op de hoogte en volg Elvira

23 Oktober 2010 | Ecuador, Puyo

Ik begin steeds meer te wennen aan het leven en het werken hier. Het onkruid kappen wordt bijvoorbeeld makkelijker, omdat ik het nu een paar keer heb gedaan. Toch blijf ik nog blaren krijgen van kuilen graven met vreemde gereedschappen of sneeën in mijn vingers wanneer ik yuca pel met mijn machette. Ook moet er af en toe nog bij het stuk grond voor het nieuwe vrijwilligershuis gewerkt worden, dus daar kon ik weer lekker zand scheppen. Ik begin al af te vallen en tijdens het werk zakte mijn broek steeds af. Ramon had van een palmblad een riem gemaakt, tjah je kan hier alles met de natuur.
Ryan en ik hebben van palmbladeren en takken een compostbak gemaakt. Nu hopen dat de familie hem gaat gebruiken, want het was ons eigen idee.

Vorige week zondag ging ik met Ryan en Fabian naar de communitie. Ze hebben hier eigenlijk ook dezelfde soort huizen en hebben minder luxe dan de familie waar ik werk. Eigenlijk willen ze geen vrijwillgers meer in de communitie hebben en is er een beetje ruzie met de familie. Dit komt omdat de familie geld aan ons verdiend en de communitie hier ook een deel van wilde wanneer de vrijwilligers bij de school werkten. Helaas kunnen we er daarom niet meer werken. We konden nu wel de kerk en de school bekijken en dat was wel leuk om te zien.

Ryan en ik koken nu bijna alle dagen zelf. Helaas hebben we niet veel ingrediënten dus blijft het meestal bij pasta of rijst met een beetje groenten. Als we geluk hebben is er een blikje tonijn. Ik vind het wel jammer dat we niet met de familie samen eten en heb daarom gevraagd of we een keer typisch eten van hun konden krijgen. We kregen het hart van de palm. Een bepaalde palm heeft boven in de top een deel dat eetbaar en heel lekker is.

Daarnaast heb ik nog meer van de cultuur geleerd door chicha te maken. Ik ging eerst met Nelva yuca halen. Onderweg eten we de vliegen die in de grond leven. Wanneer je een gaatje in de grond ziet, kap je het zand erom weg, pak je de vlieg, trek je de vleugels en de poten eraf en ga je hem eten. Heel makkelijk dus om onderweg aan eten te komen. Soms eten we ook onder werktijd suikerriet stengels. Je kauwt het zoete sap eruit en spuugt het droge deel weer uit, heerlijk op een warme dag.
Kauwen en spugen deed ik dus ook bij het maken van chicha. Nadat de yuca gekookt was, moest ik het eerst pletten en daarna nog harde stukken in mijn mond nemen, kauwen en uitspugen, zodat er een puree ontstaat. Best leuk werk haha. De volgende dag was het klaar om te drinken. Na een paar dagen komt er alcohol in en dat heb ik donderdag gemerkt.
Na het werk kregen we mijn eigen gemaakte chicha bij huis. Fabian nodigde ons uit bij zijn huis, dus gingen we daar nog meer chicha drinken. Tjah en hij heeft nog een vrouw, dus daar moesten we ook heen. Nog meer chicha. Het was al donker geworden en ik voelde de chicha al een beetje, maar de kroegentocht ging door naar het huis van Mario boven op de berg. In het donker, over een smal pad door de jungle de berg opklimmen was niet echt makkelijk maar wel een heel leuk avontuur. Helemaal wanneer we over de boomstam moesten lopen en elkaar vast moesten houden. Boven aan gekomen kregen we weer chicha en wanneer je naar de wc moet, doe je dat hier gewoon ergens buiten. De andere gezinnen hebben namelijk geen wc´s, zoals wij bij Manuel en Nelva.
Het was een hele gezellige avond en er werd zelfs over seks gepraat. Nooit gedacht dat ze hier zo open waren, maar zelf met de hun familie erbij praten ze er heel open over. Heel raar om zo midden in de jungle, in het donker, half dronken met indianen over seks te praten, haha.

Het was dus een geweldige derde week, maar gisteren kreeg die een hele andere wending. Ramon vertelde mij donderdagavond over zijn idee van het bouwen van zijn eigen huis. Hij wil er een bar en zwembad maken, zodat hier mensen kunnen komen. Vrijdag gingen we dus beginnen met het bouwen. Eerst moest de grond schoon gemaakt worden, dus konden we al het gras etc met de machette wegkappen. We gingen het maar in de fik steken, maar dat was achteraf niet zo´n goed idee. Nadat we de gaten hadden gemaakt en Ramon de palen met de nieuwe kettingzaag had gekapt, werd het tijd om thuis te gaan eten. Aangezien we er ´s middags weer zouden gaan werken, lieten we de kettingzaag en de flessen met benzine er maar staan. Het vuur was ondertussen zo klein geworden, dat we het niet eens meer door hadden dat het er was.
Na het eten gingen we dus weer terug en op een gegeven moment begon Ramon hard te rennen. We zagen grote rookwolken en begonnen na te denken. OW shit, dit kon toch niet waar zijn. Toen Ryan en ik iets dichterbij kwamen zagen we Ramon bij de plek staan balen/huilen en we zagen de kettingzaag niet meer. We konden al snel bedenken wat er was gebeurd. Dit was echt een drama! We gingen er snel naartoe om het vuur te doven met stokken, want alles was droog en anders zou een nog groter gebied in vlammen opgaan. Nadat al het vuur gedoofd was en we de verbrande kettingzaag zagen, begonnen ook wij te huilen. Ze hadden hem net een week en voor hun is dit een grote aankoop. Voor ons zou dat misschien een nieuwe auto zijn. Weg was 900 dollar! Dit was echt zoo erg.
Pas in de avond heeft Ramon het tegen zijn ouders gezegd en konden wij alles horen. Zijn moeder begon ontzettend hard te schreeuwen en daarna ook te slaan. Tjah andere cultuur heh. Later hoorde ik dat hij zelf een nieuwe kettingzaag moet kopen! Ik heb zo´n medelijden met hem. Het is echt zoveel geld, dus ik ga hem een deel geven.
Er moeten nu zoveel huizen gebouwd worden, dus ze hebben wel een kettingzaag nodig. Een aantal jaar geleden moesten ze één lenen, maar nu konden ze zelf één kopen van het geld van de toeristen die een aantal weken geleden hier waren.
Wat een ramp was dit zeg.

Ik ben benieuwd hoe de sfeer morgen is. Hopelijk goed, want ik ben dan jarig en dat gaan we wel vieren. Vandaag ga ik taart kopen in puyo. De tijd gaat echt zo snel, ik heb nog maar een week in de jungle en begin nu net te wennen aan alles. Volgens weekend zal ik richting het zuiden gaan reizen en hopelijk kan ik met een mooie last minute naar de galapagos eilanden. Jullie krijgen het nog wel te horen of het lukt.

Nu nog genieten van de mooie natuur hier. Vanochtend in de bus hadden we echt een prachtig uitzicht over de jungle, zoooo mooi!


foto's kijken,
http://www.picturetrail.com/elviraeefting

  • 23 Oktober 2010 - 22:08

    Papa En Mama:

    Het is bij ons nu 24.01 uur, dus jij bent jarig.Van Harte Gefeliciteerd en een dikke zoen van ons.Hopelijk heb je een fijne dag.

  • 23 Oktober 2010 - 23:22

    Gea:

    he meid van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en wat een ramp daar met die brand, weg kettingzaag. voor de volgende bericht maar even een banknummer erop zetten, wie weet wat gulle nederlanders nog. geven. veel plezier volgende week in het zuiden.

  • 24 Oktober 2010 - 08:07

    Kim:

    El, GEFELICITEERD!

    Heel veel plezier mét lekkere taart en vooral zonder tarantula's en verbrande kettingzagen :/

    Heel veel plezier nog!!!

    Liefs


  • 24 Oktober 2010 - 09:27

    Klaas En Janny:

    heey Elvira, van harte gefeliciteerd met jouw 22 ste verjaardag. Ben je al "verwend" met een pak slaag? Rare gewoontes! We horen vast nog wel hoe de dag verlopen is. Hopelijk heb je, ondanks de ramp met de kettingzaag, toch een leuke verjaardag. Wel heel erg wat er gebeurd is; vind het ook erg sneu voor Ramon. Wat lief dat jij hem gaat helpen. Nou Elvira, een hele fijne verjaardag en geniet maar lekker van de taart. Lijkt me beter dan die vliegen uit de grond. Enne..... niet te veel chicha's hè. liefs van klaas en janny

  • 24 Oktober 2010 - 10:21

    Elroy & Marieke:

    GEFELICITEERD ZUS!

    zie verder mail en bankrekening. Gaan nu even je verhaal lezen!!

    :)

  • 24 Oktober 2010 - 10:39

    Agnes:

    Hey lieve schat

    Van harte met je verjaardag. Wat een verhaal zeg, wat een gedoe met die kettingzaag, krijg ik gewoon een brok van in mijn keel. We denken vaak aan je, hoe het met je gaat. En fijn regelmatig te kunnen lezen hoe het met je gaat

    Een dikke kus van Raymond en Agnes

  • 24 Oktober 2010 - 11:59

    Vincent:

    Hey Zus
    Van Harte Gefeliciteerd met jou vejaardag. Wij zorgen wel dat het gebak hier op komt en drink jij daar er maar veel chicha op met malse vliegen. Zuinig zijn op dure spullen moet daar dus ook nog geleerd worden, tjonge balen voor die jongen. 900 dollar is wel veel zeg, heb je hier 3 kettingzagen voor. Met 'mijn' cadeau op jou banrekening kun je dan mischien wel een onderdeel financieren. Niet alles he, ook aan jezef denken. Heel veel plezier verder en tot je nieuwe vehalen maar weer. groetjes en dikke kus. Vinnie

  • 24 Oktober 2010 - 14:41

    Nick:

    Hee Elvira! Van harte gefeliciteerd!
    Heb het gevierd met cupcakes en koffie!
    Geniet ervan! Jammer dat je weer weggaat uit de jungle zeg!
    Maar alles wat komen gaat is uiteraard ook de moeite waard!
    x Nick

  • 24 Oktober 2010 - 15:47

    Oma Aaltje:

    Lieve Elvira,

    Van harte gefeliciteerd met jouw 22e verjaardag daar in dat verre land. Wij hebben hier in Valthe al even getoast op jouw verjaardag. Ook heb ik de laatste berichtjes zo juist even gelezen en wel begrepen dat jij het daar wel naar je zin hebt. Hoe is het afgelopen met de 22 slagen? Gekke gewoontes, hoor. En dan die vliegen eten en al die lekkere drankjes die je daar zelf maakt. Niks voor mij hoor. Bij deze maak ik even jouw verjaardagsgeld over. Kun je dunkt mij wel gebruiken.

    Heel veel liefs van Oma Aaltje en een dikke knuffel.


  • 24 Oktober 2010 - 18:06

    Ab En Jantje:

    Elvira van harte gefeliciteerd met je ver
    jaardag,ik wou met je mama lopen ,maar de fam
    ilie was je verjaardag aan het vieren.Veel plezier daar en eet lekker van de vliegen lijkt mij niet lekker.
    groetjes

  • 24 Oktober 2010 - 19:16

    Fiona:

    heee zus !
    GEFELICITEERD !
    we hebben 1 op je gedronken hoor en lekkere taart gehad :)
    benieuwd hoe deze dag bij jou was! Vast ook wel ''lekker'' chicha gedronken. Nou rustig aan doen he ;) en vooral genieten.
    heeel veeel kusjes,
    van je zusje <3

  • 25 Oktober 2010 - 21:30

    Jasper:

    nou ook gefeliciteerd van mij dan maar :)
    wat super vet allemaal heey. ben echt wel jaloers. heel veel plezier daaro, maar dat gaat vast wel lukken. als ik jou was, zou ik daar blijven wonen. Kan dat trouwens niet? naja haha groetjes !

  • 26 Oktober 2010 - 09:36

    Albert En Trijntje :

    van hartegefeliciteerd met jou verjaardag en nog eenplezierig verblijf daar groetjes

  • 26 Oktober 2010 - 16:52

    Je Collega's Umcg:

    alsnog gefeliciteerd met je verjaardag namens je collega's van het umcg en je oude body pump groepje (van de dinsdag).

    Geniet!

    en kus van Ward.

    Groetjes Tom

  • 28 Oktober 2010 - 20:43

    Mary Wubbolt (UMCG):

    Heee Elvira, alsnog Van Harte, ik volg je verhalen tot nu toe met belangstelling. Super wat je allemaal beleeft meid! Ik mis je als de zumba teacher!!!!! Geniet van alles en houd je taai!

  • 29 Oktober 2010 - 12:25

    Rika:

    Hoi Elvira, nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je ondanks de ramp met de kettingzaag toch een leuke en bijzondere verjaardag in de jungle hebt gehad.De complimenten voor je reisverslagen ik lees je verhalen met veel plezier. groetjes uit Odoorn.

  • 29 Oktober 2010 - 17:58

    Miranda:

    Jemig meisje, wat een verhaal zeg, hopen dat alles goed komt, heel veel plezier nog.
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

    gr. je nichtje miranda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Puyo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2011

Terug in Nederland

27 Februari 2011

Laatste week

21 Februari 2011

Pampas

14 Februari 2011

Torewa

29 Januari 2011

Bonita Bolivia
Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 98469

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: