Nog meer werken - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu Nog meer werken - Reisverslag uit Puyo, Ecuador van Elvira Eefting - WaarBenJij.nu

Nog meer werken

Door: Elvira

Blijf op de hoogte en volg Elvira

16 Oktober 2010 | Ecuador, Puyo

Ik ben vandaag even een dag in Puyo om te internetten. Vanochtend om 4 uur wakker, omdat we een hele sterke thee gingen drinken. Dit doen ze elke zaterdag. Ze zeggen dat de thee goed voor je is en dat je er sterk van wordt. Nadat je de thee hebt gedronken, moet je naakt douchen onder de waterval bij de kleine rivier. Hele ervaring zo in het donker. En ik voel me niet echt sterker, kreeg alleen maar last van mijn buik. Als je er teveel van drinkt moet je overgeven.

Gelukkig was ik vorige week maar 1 dag ziek en dus kon ik maandag gewoon werken. We konden weer onkruid wegkappen met de machette en natuurlijk kreeg ik meer blaren.
Naast onschuldige spinnen heb je hier ook natuurlijk tarantula´s. Met de eerste maakte ik kennis doordat hij Manuel in de hand had gebeten. Hij moest het vergif eruit zuigen. Gelukkig was het een kleintje. De volgende zat bij ons in het vrijwilligershuis, dus riep ik Ryan om hem te doden. Hopelijk blijft het daarbij en zitten ze niet in mijn bed.

Ander werk dat we moesten doen was een stuk grond vlak maken om er later een huis op te bouwen en een sloot gegraven bij een ander frame voor een huis. Heerlijk werken in de volle zon.
één dag gingen we bomen kappen, zodat de bananenbomen beter kunnen groeien. Natuurlijk werd dit gedaan met een machette, dus kon ik lekker gaan hakken in de bomen. Ik heb vooral de dunnere gedaan, maar ook een aantal dikke. Zwaar werk, maar prachtig om te zien als de boom omvalt. We hebben geen helm of wat dan ook, dus moeten goed uitkijken. Ryan had al een boom op zich gekregen.
Het lijkt me wel wat voor Vincent om hier te komen werken. Bomen kappen en huizen bouwen, prima toch?!
Ik dacht dat het werk niet zwaarder kon worden, totdat ik banenen en papaya´s moest dragen in een mand die je draagt doormiddel van een band om je hoofd (zie foto in picturetrail). Eerst moest ik beetje bij beetje verzamelen en dat ging wel, maar op het eind moest de hele mand vol en naar huis gedragen worden. Whoo daar wordt je echt niet vrolijk van. En dan ook nog eens naar beneden lopen op moeilijke paadjes, terwijl je je evenwicht moet bewaren. Heel zwaar!

Ik zal trouwens even vertellen waar de familie uit bestaat.
Manuel en Nelva zijn de ouders van 8 zonen en één dochter. De meeste zonen wonen een paar meter verderop met hun gezin. Het is hier ook normaal om meerdere vrouwen te hebben, zo heeft Fabian twee vrouwen en totaal 12 kinderen. Maakt het allemaal wel heel gezellig. De zonen helpen met het werk en de jongsten gaan ook naar school. Oudste zoon is 36 en jongste is 11 jaar.

Ik ben trouwens ook al getrouwd. Gisteren moest ik chicha maken voor de mannen. De andere vrouwen hadden een dag eerder al de yuca tot puree gemaakt. Dit doen ze door erop te kauwen, uit te spugen en te pletten. Ik moest nu de puree mengen met water. Cangrejo (jongen van 18 die er ook woont, maar geen zoon is) vroeg of ik hem de chicha wilde laten drinken, dus ik hield de kom voor zijn mond, zodat hij kon drinken. De rest begon te lachen, want op deze manier trouwen een man en een vrouw! haha ok dan.

Het is heel leuk bij de familie, maar zoals ik in mijn vorige verhaal vertelde, was alles wel even wennen. Ik vraag me ook bij veel werkzaamheden af waarom ze het doen en wat ze ermee willen, maar Ryan zegt dat ik nu gewoon als een Ecuadoriaan moet denken. Gewoon werken en niks vragen. Achteraf merken we meestal wel waar het werk nou goed voor was.
Het project is trouwens drie jaar geleden gestart. Ik vroeg me eerst af waaropm het nodig is, maar Ryan heeft me dingen verteld. De overheid zegt dat als de mensen hun land niet gebruiken, zij het af nemen. Ze willen namelijk industrialiseren en de jungle wegnemen. De familie had heel veel land en heeft dus vrijwilligers nodig om alles te onderhouden en te laten zien dat een goed project hebben. Hierdoor blijft de jungle behouden.

De weken gaan wel snel zeg. Volgende zondag ben ik alweer jarig. Dit ga ik natuurlijk bij de familie vieren door taart te eten, te dansen en 22 keer geslagen te worden. Tjah dat hoort hier zo in Ecuador. Ben benieuwd. Cadeaus uit nederland zijn welkom op rekening nummer 3181.54.048 ;)

Ik ga weer de jungle in om hard te werken en van de natuur te genieten. Tot snel!

  • 16 Oktober 2010 - 14:26

    Carientje:

    Elviraaaaah!!

    Wat een mooie verhalen en mooie fotos!!

    Heel veel succes daar en geniet van al je belevenissen..!

    xxx

  • 16 Oktober 2010 - 17:05

    Elroy:

    Trouwen, spinnen, slaan, chica;s afbeulen, nog even en ik kom je halen zus!

  • 20 Oktober 2010 - 13:13

    Henk&Greetje+kids:

    Hoi Elvira!
    Wat weer een verhaal.
    Iedere keer lees ik weer met volle verbazing jou belevenissen!
    Ik zou niet graag met je willen ruilen. Wat een andere wereld; maar volgens mij sla jij je er goed doorheen!
    Kijk je goed uit met die tarantula's...
    enne, mannen mogen meerdere vrouwen...?...andersom zou hierop een leuke variant zijn, haha...
    Tsja a.s. zondag ben je jarig, best een raar idee dat je dan zover weg bent en daar je feestje viert!
    Wij zullen dan hier het glas op je heffen...proost!
    Geniet van deze bijzondere 22e verjaardag!

    Liefs ons.

  • 21 Oktober 2010 - 13:58

    Jan,Bea En NiMaJo:

    Hoi Elvira,
    Van Quito naar de jungle, een snelle maand maar ontzettend leuke dingen meegemaakt.
    In de jungle is het zwaar, hard werken maar tussendoor doe jij ook leuke dingen.
    Trouwen? Niet in het geniep he? Wij willen hier graag bij zijn en komen wel naar jou toe, laat het dus weten, plakken we er een leuke vakantie aanvast.
    Natuurlijk alvast Van Harte Gefeliciteerd met jouw verjaardag, een fijne dag, hopen dat ze jou niet te hard slaan (wat is dat nu weer voor een rare traditie).
    Werk niet te hard, zeker genieten!
    Groeten Jan, Bea,
    Niek, Mark en Jorn

  • 22 Oktober 2010 - 12:25

    Marieke:

    He Elvira,

    Superstoer! Toen je Jane speelde wist je vast nog niet dat je dat in het echt zou overdoen! Alvast een fijne verjaardag en houdt die tarantula's maar op afstand, jakkes!

    X
    Marieke

  • 23 Oktober 2010 - 10:35

    Pa En Ma:

    Hoi, meissie
    Nog één nachtje slapen en dan ben je 22 jaar. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet ervan en maak veel plezier. Wij gaan hier wel lekker taart eten.
    kusjes van ons.

  • 23 Oktober 2010 - 19:31

    Gezinus En Greet:


    Elvira

    Wat weer een mooi verhaal echt leuk om dat allemaal weer te lezen.
    Alvast Van harte Gefeliciteerd met je Verjaardag.

    groetjes van Gezinus en Greet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Puyo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2011

Terug in Nederland

27 Februari 2011

Laatste week

21 Februari 2011

Pampas

14 Februari 2011

Torewa

29 Januari 2011

Bonita Bolivia
Elvira

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 98467

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 25 Juni 2014

El amor en Ecuador

20 Augustus 2012 - 16 Februari 2013

Back to Ecuador

05 September 2010 - 01 Maart 2011

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 30 November -0001

Wonen in Ecuador

Landen bezocht: